Veloplagt og anderledes musikbog

En veludstyret og spraglet guide til klassisk musik løftes af varme og vittige tegninger

Veloplagt og anderledes musikbog

Bogillustrationer kan som bekendt have en vidt forskellig karakter. Men sjældent har jeg set en bog blive løftet så flot af en enkelt tegners bidrag som i dette tilfælde.

Det drejer sig om Mogens Wenzel Andreasens ”Klassisk musikguide”, der netop er udkommet på Olufsen Bøger. På vanlig kyndig vis fører forfatteren os gennem hele den klassiske musiks historie – lige fra middelalderens munkesang til vor tids udtryksformer. Vi får en grundig indføring i musikkens strukturer, tempobetegnelser, musikteori og de forskellige instrumenter, inden Mogens Wenzel Andreasen med åbenlys fornøjelse kaster sig over de største komponister.

Med bogens store format, A4 og dobbeltspaltet, bliver der plads til mange andre end de største berømtheder, og vi bevæger os i støt tempo fra renæssance, barok, wienerklassik og (national)romantik videre til impressionisme og det 20. århundredes tolvtonemusik, avantgarde og minimalisme. Ja, der er sågar blevet plads til et særligt afsnit om kvindelige komponister og fremtrædende udøvende sangere og musikere – i flæng kan nævnes Fritz Kreisler, Victor Borge (!), Benny Goodman, Placido Domingo, Kathleen Ferrier og The Beatles, sidstnævnte dog med en lidt for løs hånd.

Det er ganske veloplagt fortalt, flere steder med en for markant forkærlighed for det anekdotiske, som når forfatteren fortæller os en historie om en kordreng, der syntes, at Mahler havde begået en god melodi på bekostning af at give hans storladne symfonier lidt mere plads. Mogens Wenzel Andreasen gør sig mange svinkeærinder, men han skriver med smittende glæde, underholdende og tempofyldt.

Det, der imidlertid gør denne guide anderledes, er de tegninger, Anne-Marie Steen Petersen i rigt mål har strøet ud over hele bogen.

Det begynder allerede på coveret, hvor forsiden viser komponisttrioen Mozart, Beethoven og Bach, mens man på bagsiden ser et større opløb af kendte skikkelser i musikhistorien: Lille Carl Nielsen med strithåret står og betragter en større forsamling: den lige så klejne Mahler med korslagte arme, Mozart ved tangenterne, omgivet af Beethoven, Brahms, Wagner og Bach.

Inde i bogen kan man glæde sig over varme og humoristiske portrætter af en broget skare af andre komponister, udøvende musikere og sangere – eksempelvis Leonard Bernstein og Maria Callas. Tegningerne har oftest karakter af karikaturer, men i dette tilfælde af den kærlige slags, og når det på en af den veludstyredes bog flapper fortælles om Anne-Marie Steen Petersen, at hun er vild med klassisk musik, tror man det hellere end gerne.