Drømmespil om vendelbo-malers liv

Vendsyssel Teater har premiere på sin største forestilling nogensinde. Den handler om billedkunstneren Poul Anker Bech

Billedkunstneren Poul Anker Bech, der døde i 2009, var født i landsbyen Tårs i Vendsyssel og levede det meste af sit liv i landsdelen. Nu hylder Vendsyssel Teater i Hjørring ham med en hel særlig forestilling, hvortil der blandt andet er komponeret ny musik. Forestillingen, der har premiere i morgen, har fået titlen ”Det Tabte Land”, som også er titlen på kunstnerens tre-delte hovedværk, der hænger på Randers Kunstmuseum.

Idéen kommer fra kapelmester Jakob Lindbirk, koreograf Rebekka Lund og skuespilleren Jakob Højlev Jørgensen. De er alle tre fascineret af Poul Anker Bechs billeder.

”En kollega trak mig engang til Vendsyssel Kunstmuseum, og der gav det mig et sug i maven at se Poul Anker Bechs billeder. Der er i billederne noget umiddelbart forståeligt og så en anden side, som man slet ikke forstår. Han er en kilde til undren og nysgerrighed,” siger Jakob Højlev Jørgensen, der skal spille rollen som den kendte Vendelbo-maler i ”Det Tabte Land”.

Forestillingen bliver med nyskrevet tekst, ny musik og nyskabt videoscenografi i det nye teaters store runde sal den største i Vendsyssel Teaters historie. Samtidig er den svær at genrebestemme.

”Det er ikke en musical, ikke en opera og ikke en traditionel teaterforestilling. Vi har valgt at kalde den et musikalsk drømmespil,” siger skuespilleren, der sammen med fire andre både spiller, synger og danser rollerne som Poul Anker Bech og menneskene omkring ham. Der er ikke tilstræbt en biografisk korrekt sandhed om maleren og hans liv, men snarere en slags digt, hvor noget er virkeligt, og andet ikke er det.

”Det giver så meget mening at spille forestillingen her i Hjørring, hvor mange kendte Poul Anker Bech og godt ved, at hans liv ikke endte i klingende dur. Han kæmpede med sig selv for at få skabt sine billeder. Det er på mange måder en alment menneskelig historie, hvor tabet af en elsket hustru og længsel efter anerkendelse fylder. Men der er ikke kun smerte i stykket, der er også megen humor,” siger Jakob Højlev Jørgensen. Selv nåede han aldrig at møde maleren personligt.

Poul Anker Bech tog sit eget liv efter at have fået konstateret en uhelbredelig øjensygdom.8