Verdens bedste Rasmus Klump

NYE STRIBER: Jakob Stegelmann præsenterer verdens 25 bedste tegneserier, og forlaget Udfordringen er på banen med tegneserien "Voldsom visdom"

Rasmus Klump er med på listen over verdens 25 bedste tegneserier.  -- Foto: Scanpix.
Rasmus Klump er med på listen over verdens 25 bedste tegneserier. -- Foto: Scanpix.

Mange har særlige sommerlæsevaner. Kriminalromaner, de store klassikere – eller tegneserier. Hvis man mangler ideer til læsningen af sidstnævnte, er hjælpen nær i form af Jakob Stegelmanns veloplagte, lille bog om "Verdens 25 bedste tegneserier". I en moderne kanon-verden er det jo til at tage at føle på. 25 introduktioner til brillante serier. Der er blandt andet de kendte som Anders And, der er nummer et på listen, Asterix, Lucky Luke, Spiderman – som Stegelmann med en vis nostalgisk insisteren kalder Edderkoppen – og Tintin som den afrundende.

Men her er også plads til danske serier som Poeten og Lillemor, for ifølge Jakob Stegelmann er tegneserier rigtig gode til at skaffe sig en ekstra familie. Her "kan man på det nærmeste flytte ind og leve med uden helt så store omkostninger og ofte meget morsommere og lærerigt".

Og der er plads til Rasmus Klump, som han næppe tror var blevet trykt i dag. Dens historier har hverken "en klar figurtegninger eller en stærk struktur i historierne", og den godhjertede fortællestil af Carla og Vilhelm Hansen gør seriens pointer til tider "grotesk morsomme".

Blandt de 25 er der også mere ukendte serier. Som Krazy Kat skabt af George Herriman helt tilbage i 1910-1913 og kun udgivet i et enkelt album på dansk i 1996. Det får man stor lyst til at læse efter Jakob Stegelmanns ømme beskrivelse af historien om katten, der elsker musen Ignatz, som er skrækslagen og aggressiv over for den – sådan har naturen jo indrettet det – og hunden Offisa Pup, som ordensmagten, der ind imellem får musen fængslet for de sikre kast med mursten mod katten – som Offisa Pup er forelsket i! Jakob Stegelmann udnævner Krazy Kat til at være "et mesterværk om mennesket og kærligheden".

Krazy Kat er altså fra dengang, hvor tegneserier ikke var noget pæne, tænkende mennesker læste. Helt undgå dem kunne de godt nok ikke, eftersom de fleste blev trykt i aviserne. Men langsomt er tegneserien blevet indlemmet i "den finkulturelle varme", som Stegelmann skriver.

Helt euforisk over den udvikling er han ikke. Han mener, de offentlige midler har været et dødskys til den vilde kreativitet og kunst. Talenterne er endt med at lave "enten pligtalbum med selvdøde danske folkeeventyr for Kulturministeriets regning eller Jesus-historier betalt af Bibelselskabet".

Så nej, Stegelmann vil ikke blive fan af "Voldsom visdom" af den schweiziske tegner Alain Auderset. Godt nok er det trykt på privat basis og kun fordi en helt ukendt mand en dag ringede til Auderset og sagde, at han i et syn havde set, at tegneren kunne tale til tusinder af unge mennesker, og derfor ville han gøre noget for ham.

Nogle af tegningerne er almindelige striber om menneskets grundlæggende utilfredshed og manglen på indhold i tilværelsen. Som i dén der åbner albummet og viser en permanent vred mand, der selv i solskin kun fokuserer på regnvejr. Eller den med den vilde og vovede veninde, der på barselsgangen spørger veninden, den nybagte mor, om hun beholder barnet eller hvad?

Andre er stærkt forkyndende som den lange serie om Kevin, der selv har sammensat sin tro og derfor ikke har brug for Jesus – tror han. Den direkte forkyndelse bevirker, at andre religioner, herunder islam, ikke ligefrem fremstilles med rummelighed, men det er næppe heller meningen, for "Voldsom visdom" er efter Audersets ønske oversat til dansk på grund af Muhammed-krisen.

**Jakob Stegelmann: Verdens 25 bedste tegneserier. Rosinante. 132 sider. 149 kroner.

**Alain Auderset: Voldsom visdom. Forlaget Udfordringen. 66 sider. 148 kroner.

kultur@kristeligt-dagblad.dk