Prøv avisen

”Verdens frelser” er ikke alene verdens dyreste maleri. Nu er det også verdens mest savnede

”Salvator Mundi” (Verdens frelser) forestiller Jesus og tilskrives den verdensberømte italienske maler, billedhugger og opfinder Leonardo da Vinci (1452-1519). – Foto: Piero Oliosi/Polaris/Ritzau Scanpix

Leonardo da Vincis berømte maleri ”Salvator Mundi” blev i 2017 det dyreste maleri, der nogensinde er blevet solgt på en auktion. Siden har ingen set værket

Hvordan forsvinder et verdensberømt maleri til en værdi af svimlende tre milliarder kroner tilsyneladende ud i den blå luft? Umiddelbart lyder det som noget taget ud af en kriminalroman.

Men indimellem overgår virkeligheden som bekendt fiktionen – og verdens dyreste maleri ér forsvundet.

Maleriet, ”Salvator Mundi” (Verdens frelser), forestiller Jesus og tilskrives den verdensberømte italienske maler, billedhugger og opfinder, Leonardo da Vinci (1452-1519), som også malede det ligeledes verdensberømte portræt ”Mona Lisa”.

I 2017 blev ”Salvator Mundi” bortauktioneret til en dengang anonym køber for 450 millioner amerikanske dollars på det verdenskendte auktionshus Christie’s.

Kort efter blev det offentliggjort, at køberen var en nær bekendt af Saudi-Arabiens 33-årige kronprins Mohammed bin Salman. Og da køberen, den saudiarabiske prins Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud, ikke var kendt for at være rig nok til at kunne betale milliarder af kroner for et maleri, antog den internationale kunstverden efterfølgende, at han nok havde fungeret som en stråmand for Saudi-Arabiens kronprins i handlen. Det beretter den amerikanske avis The New York Times.

En måneds tid efter at ”Salvator Mundi” var blevet bortauktioneret, bekendtgjorde kulturministeriet i emiratet Abu Dhabi, et af De Forenede Arabiske Emirater, dog pludselig, at ministeriet var i besiddelse af maleriet, og at det ville blive udstillet på det lokale Louvre-museum i Abu Dhabi.

Det skulle efter planen være sket i september sidste år. Men kort forinden blev udstillingen aflyst. Uden hverken forklaring eller nogen ny åbningsdato. Museets ledelse har nægtet at udtale sig om maleriet til The New York Times, men avisen kan dog fortælle, at museets personale ikke ved, hvorvidt maleriet overhovedet befinder sig på museet.

Faktum er, konkluderer den tyske avis Der Tages-spiegel, at ”Salvator Mundi” ikke er blevet set siden auktionen på Christie’s den 15. november 2017.

”På internettet forlyder det, at maleriet angiveligt blev sendt til en test i Schweiz, der skulle afgøre maleriets ægthed. Men eksperten fik aldrig maleriet at se,” konstaterer den tyske avis.

Heller ikke den internationalt anerkendte amerikanske konservator Dianne Dwyer Modestini, som i 2000’erne brugte flere år på at restaurere ”Salvator Mundi” ved, hvor maleriet befinder sig i dag:

”Det er tragisk. At frarøve kunstelskere og de mange andre, der er blevet berørt af maleriet, et kunstværk af en sådan sjældenhed, er dybt uretfærdigt,” udtaler hun til The New York Times.