Vinylerne overhaler cd’erne

Mens cd-skiven er ved at miste sit tag i musiklytterne, er den klassiske lp på vej frem

For første gang siden 1986 bliver der snart solgt flere vinyler end cd’er.
For første gang siden 1986 bliver der snart solgt flere vinyler end cd’er. Foto: Thomas Mukoya/Reuters/Ritzau Scanpix.

Da den praktiske og lille cd med den rene lyd kom frem i 1980’erne, blev den set som arvtageren til den store vinylplade med den mere skrattende lyd. Men den upraktiske lp har tilsyneladende vundet manges hjerter.

I USA ser det ud til, at salget af lp’er snart vil overstige cd-salget. Det skriver det amerikanske musikmagasin Rolling Stone. I den halvårlige rapport fra det amerikanske musikforbund, Recording Industry Association of America (RIAA), står det klart, at salget af vinylplader i første halvdel af 2019 er løbet op i cirka 224 millioner dollars, mens cd-salget i samme periode lyder på cirka 247 millioner dollars.

I de første seks måneder af 2019 er salget af lp’er steget med 12,9 procent, mens indkomsten fra salg af cd’er er uændret.

Da salget af vinyler også steg med 12,8 procent i den sidste halvdel af 2018, peger lp’ens fremgang på, at salget af lp’er snart overhaler cd’erne. Hvis det sker, vil det være første gang siden 1986.

Ifølge magasinet Rolling Stone er det særligt bands af ældre dato, der nyder godt af det stigende salg af vinylplader. Det er blandt andet The Beatles, Queen og Fleetwood Mac.

Men i Danmark har lp’en allerede sneget sig forbi cd’en. I marts måned beskrev det danske musikblad Gaffa musiksalget i 2018. Tallene kommer fra en rapport af den danske afdeling af musikselskabernes internationale brancheorganisation IFPI. Af rapporten fremgår det, at lp’erne udgør 4,8 procent af den samlede omsætning på 582 millioner kroner, mens cd’erne står for 3,8 procent. Det er første gang siden årtusindeskiftet, at vinylerne er større end cd’erne.

Den helt store spiller på området er dog hverken cd’en eller vinylen. Streaming står for 80 procent af omsætningen i USA og 87,6 procent i Danmark.

Hvis man går tilbage til 2014, stod streaming kun for 27 procent af omsætningen i USA, mens tallet var 58,5 procent i Danmark.