Kathrine Ærtebjerg er en virtuos kolorist og en af de bedste malere i sin generation

Kathrine Ærtebjerg hædres med Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat for sine værker, der afsøger eksistensens afkroge. Umiddelbart forekommer de at være lidt naive, men ved nærmere eftersyn rummer de en afgrund af uhygge, og indimellem også en befriende humor

Kathrine Ærtebjergs inspirationskilder melder sig fra andre kunstarter, især poesi, men også fra filosofi og ­religion. Her ses hun ved et af sine værker. – Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.
Kathrine Ærtebjergs inspirationskilder melder sig fra andre kunstarter, især poesi, men også fra filosofi og ­religion. Her ses hun ved et af sine værker. – Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.

Kathrine Ærtebjerg (født i 1969) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002. Hun fik et bragende kunstnerisk gennembrud, mens hun stadig var under uddannelse. Hendes surrealistiske og psykologiske malerier kalder betragteren ind i en umiddelbart set uskyldig og paradisisk verden, der fortælles med samme virkemidler som mange børnebogsillustrationer. Men ser man nøjere efter, lægger hun ikke fingene imellem. Værkerne rummer hyppigt nogle mørke sider og tunge eksistentielle temaer og er fyldt med smerte, men også med en underfundig humor.

Kathrine Ærtebjerg har hele vejen igennem været optaget af at undersøge den kvindelige seksualitet og identitetsdannelse og menneskets forhold til naturen i bred forstand. Hun har aldrig været bange for at berøre de helt store temaer som graviditet og fødslen og tærskeloplevelser mellem pige og kvinde, og i de senere år i takt med hendes egen modning, også døden.

Hun er en virtuos kolorist og en af de bedste malere i sin generation. Ofte foregår handlingerne i naturen, som hun skildrer ved brug af en saftspændt palet. I de senere år har hun arbejdet med fysiske objekter som værktøj og nøgler, som hun lægger på fladen og sprøjter med airbrush, så der opstår hvide silhuetter på det malede lærred, hvilket skaber en drømmeagtig og røntgenagtig effekt på fladen.

Ny Carlsbergfondet begrunder blandt andet tildelingen af kunstnerlegatet ved at fremhæve Kathrine Ærtebjergs særegne position i dansk samtidskunst. Hendes ”dukkelignende figurer på lærrederne ser ofte direkte på beskueren med indadvendt, insisterende alvor. Som om de ved noget om os, om verden, noget som vi både skal vide og alligevel ikke må vide, noget som ikke kan siges. Men som kan vises her, i disse kunstværker,” hedder det blandt andet i motiveringen.

Siden sin debut har Kathrine Ærtebjerg haft en lang række soloudstillinger og har deltaget i mange gruppeudstillinger, senest ”Writings of Bodies. We Know it from the Inside” i 2019 på Den Frie Udstillingsbygning. En udstilling med kvindelige kunstnere på tværs af generationer.

I deres værker undersøger de konstruktionen af kønnet, og i værkerne var der en stor variationsrigdom af udtryk, medier og post-koloniale positioner. Kathrine Ærtebjerg er erklæret feminist og kæmper i sin kunst for, at de kvindelige værdier og positioner nyder fremme og styrkes i offentligheden.

Kathrine Ærtebjerg opfatter det som en stor ære at blive tildelt legatet. Ligesom de fleste andre kunstnere arbejder hun meget alene. Hendes malerier er dybt personlige og tager umiddelbart afsæt i hendes eget liv og subjektive erfaringer og interesser, selvom et væld af inspirationskilder melder sig både fra andre kunstarter, især poesi, men også fra filosofi, religion med videre. At Ny Carlsbergfondet har valgt at hædre hende, ser hun som et livsbekræftende tegn på, at hun skaber betydning og værdi for en bredere kreds igennem sin kunst.

Ud over hæderen følger en check på 200.000 kroner, som hun på længere sigt måske vil investere i et sommerhus med atelier.

I denne artikelserie tegner vi portrætter af årets modtagere af Ny Carlsbergfondets Kunstpriser. Dette er den tredje artikel i forløbet.