Voldsom kritik af udstilling på polsk museum: ”Et centrum for højreorienteret kitsch”

Værker af blandt andre Dan Park, der er dømt for hadtale, udstilles på et af Polens statslige museer, og debatten buldrer nu

Dan Park, svensk street art-kunstner, har af kritikere fået hug for sin antisemitiske holdninger og hadtale. Lige nu udstiller han blandt andre nogle af sine værker på det polske Centrum Sztuki Wspóczesnej i Warszawa.
Dan Park, svensk street art-kunstner, har af kritikere fået hug for sin antisemitiske holdninger og hadtale. Lige nu udstiller han blandt andre nogle af sine værker på det polske Centrum Sztuki Wspóczesnej i Warszawa. Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix.

I dansk politik hyldes armslængdeprincippet, og politikere blander sig yderst sjældent i, hvad der eksempelvis udstilles på de statsfinansierede museer.

Sådan har det også været i Polen, men nu har en udstilling på Centrum Sztuki Wspólczesnej i Warszawa fået debatten til at koge, beskyldningerne til at fyge og samlet folk i protest.

Udstillingen har titlen ”Politisk kunst” og er en slags programerklæring for museumsdirektør Piotr Bernatowicz, der sidste år blev indsat på posten af det kristne, højreorienterede regeringsparti Lov & Retfærdighed.

Til Sveriges Radio siger Bernatowicz:

”Idéen med udstillingen er at vise, at Polen er et frit land, hvor man kan kritisere alle, også eliten.”

Men problemet er ifølge kritikere, at mange af de kunstnere, som udstilles på museet, er blevet anklaget for homofobi, islamofobi, racisme, antisemitisme og hadtale. Det sidste gælder svenske Dan Park, der blandt andet har gjort sig bemærket ved at stille kasser påtrykt teksten ”Zyklon B” – giften, som blev brugt i kz-lejrene – foran en jødisk synagoge, og tidligere er dømt for hetz mod folkegrupper.

Kritikere mener også, at museumsdirektøren i Warszawa under dække af ytringsfriheden misbruger kunsten og via udstillinger ønsker at styrke de konservative, stærkt højreorienterede værdier, Lov & Retfærdighed arbejder for. Bernatowicz har da også tidligere givet udtryk for, at han mener, at moderne kunst i dag er domineret af ”venstrekræfter”, er ”neo-marxistisk”, og at dens fokus på andre former for seksualitet end den heteroseksuelle er ”pervers”.

Kunstneren Karol Radziszewski er en af Bernatowiczs hårdeste kritikere. Han har fået frataget statsstøtten til sine værker om lgbtq+-personers udsathed i Polen og blev i regeringstro medier dømt ude og anklaget for ”Kristusfobi” og ”heterofobi”.

Hvor kunstnere som Radziszewski altså er ildesete nu, er kollegerne Lars Vilks og Dan Park – der hjemme i Sverige ikke kan udstille på andet end gaden – med ét velkomne i kunstens helligste haller i Polen.

Park har kommenteret det med sig selv omtalt i tredje person:

”Folk siger, at Dan Park ikke er en rigtig kunstner, er en gadekunstner, men nu udstilles han på et kunstgalleri i Polen.”

Radziszewski føler sig som andre kunstnere forulempet og kørt ud på et sidespor af regeringskræfter og af en udstilling med en flok tredjerangskunstnere, der som det fremgår af museets plakat også tæller danske Uwe Max Jensen og Kristian von Hornsleth. Den vurdering deler politolog og professor Rafal Pankowski:

”Museet i Warszawa var tidligere et respekteret centrum for kunst og i mange år kendt for udstillinger med kritisk kunst. Nu ligger museets rygte i ruiner, og det er blevet et centrum for højreorienteret kitsch.”

Manipulation og uhyggelig politisk propaganda? Eller et modigt forsøg på at åbne museer for kunstnere, hvis ytringsfrihed knægtes af tidens politiske korrekthed og af cancel-kulturen? Polakkerne er delte. I noget, der ligner en højrefløj og en venstrefløj. Der enten råber op om armslængde eller omfavner det nye kunstsyn.

I klummen ”kontrovers” skriver vi om de vigtigste aktuelle kulturdebatter i udlandet.

Problemet er ifølge kritikere, at mange af de kunstnere, som udstilles på museet, er blevet anklaget for homofobi, islamofobi, racisme, antisemitisme og hadtale.