Vrede i London over Kasper Holten-opera

Den danske operachef har mødt modstand i Covent Garden

Ved premieren i mandags blev opsætningen mødt med voldsomme buhråb, da soldater på scenen drikker en ung kvinde fuld, afklæder hende og udsætter hende for gruppevoldtægt. Buhråb oplever Kasper Holten (billedet) ellers sjældent.
Ved premieren i mandags blev opsætningen mødt med voldsomme buhråb, da soldater på scenen drikker en ung kvinde fuld, afklæder hende og udsætter hende for gruppevoldtægt. Buhråb oplever Kasper Holten (billedet) ellers sjældent. Foto: Sim Cannety-Clarke.

”Voldtægt er et af de tragiske vilkår i krig.”

Således har operachef Kasper Holten forsvaret en ny opsætning af Rossinis opera ”Guillaume Tell” (Wilhelm Tell) på Royal Opera House i London.

Ved premieren i mandags blev opsætningen mødt med voldsomme buhråb, da soldater på scenen drikker en ung kvinde fuld, afklæder hende og udsætter hende for gruppevoldtægt.

Den danske operachef undskylder, at publikum ikke på forhånd var advaret om opførelsens nøgenhed og seksuelle vold. Han vil dog ikke ændre i opsætningen, men sikre, at publikum fremover bliver advaret.

Bag den kontroversielle opsætning står den italienske instruktør Damiano Michieletto, der er kendt sine nyskabende opsætninger. ”Guillaume Tell” er hans debut på Royal Opera House, og han vil netop vise, at der i krig også er overgreb, som ikke begås med våben.

”Hvis du ikke føler den brutalitet, den lidelse, som de mennesker møder, så bliver det for blødt, noget for børn,” siger han ifølge avisen The Times.

Anmelderen Richard Morrison giver i samme avis opsætningen blot én stjerne ud af fem mulige. En dom, flere andre anmeldere deler.

Ifølge Kasper Holten er det ham bekendt første gang, at tilråb har stoppet en opsætning. Normalt venter det kræsne London-publikum til efter tæppefald med at udtrykke utilfredshed.

Publikums reaktion varede et minut og tvang dirigenten Antonio Pappano til at stoppe musikken, mens andre dele af publikum kom med tilråb til dem, der buhede.

Nogle kritikere fremhæver, at voldtægtsofferet, der ikke er en syngerolle, aldrig før har været en del af Rossinis stykke. Men Kasper Holten afviser også den kritik.

”I den originale libretto er der i første akt en klar reference til voldtægt begået af soldater, og i tredje akt står, at lokale kvinder blev presset til at danse med soldater,” lyder begrundelsen for på meget grafisk vis at illustrere, hvordan voldtægt er et våben i krig.