400 år med bestsellers

Der er samlet så mange litteraturhistoriske, boghistoriske og kulturhistoriske oplysninger i denne bog, at man glubende læser for at få mere

Der er ofret megen indsats på opsætningen af denne bog om de store bestsellers i verdenslitteraturen. Billeder, forskelligfarvet sats, margin, der flyttes ud og ind, og meget mere. Dertil den mest neon-orange-skrigende farve i titlen og på bagsiden. Som om forlaget ironiserer over sin egen markedsinteresse eller skammer sig ved at udgive den og ikke tror på, at emnet i sig selv er interessant nok.

Men det er det, også uden al denne layout-fikumdik! Interesserer man sig for boghistorie og forholdene omkring store værker, salgstal, modtagelse og meninger for og imod, ja, så er den et must. Svanholm har simpelthen samlet så meget interessant stof sammen om de forskellige værker, at man virkelig suger det til sig.

Først om begrebet bestseller og så om 10 værker, for eksempel ”Frankenstein”, ”Heidi”, ”De fordømtes legion”, ”Kafka på stranden”, men også ”Den unge Werthers lidelser” og ”Madame Bovary”. For det er jo de store sælgere i bogverdenen gennem tiden inden for området skønlitteratur.

Bestselleren har eksisteret i mere end 400 år, skønt betegnelsen kun er fra 1864, og de egentlige bestsellerlister kun fra 1895 – og begrebet er blevet brugt og misbrugt i salgsfremmende øjemed lige siden. For i forhold til hvilket område var det for eksempel en bestseller? I forhold til hvilket tidsrum? Solgte den mange bind hurtigt eller langsomt? Og hvad betød ikke avisens fremkomst for bestsellerens udbredelse ved reklame og omtale?

Så både bestselleren og bestsellerlisterne er til en vis grad opdigtede, begge er med i en kamp om nuet, sådan at disse bestsellers indirekte siger noget om den samtid, som de solgte godt i. Nogle har talt om, at de giver tidens ”sjælelige atmosfære”, men med det store salg fulgte også foragten for de mange læseres underholdnings-behov. Det blev en mistænkelig kvalitet ved en bog, at den tilfredsstillede så mange, og var den ikke bare et udtryk for en modebølge eller måske en sjælelig epidemi?

De 10 udvalgte værker, som får hver deres kapitel i bogen, er trukket frem blandt bestsellerne, fordi de vedvarende er blevet genoptrykt. Siden 1612 er der udkommet cirka 60 skønlitterære værker, der hver især skønnes at have solgt mere end 30 millioner eksemplarer! 10 af dem præsenteres vi altså for, og de dukker frem fra de ydmyge, ungdommelige stunder i ens læseliv. Heidi i bjergene med frisk halm og morgenstund, onkel Toms hytte om slavernes lidelser, Frankensteins venlige monster, den lille prins lige landet i den jordiske ørken fra sin planet derude i stjernehimlen. Så bliver man teenager og Tolkiens ”Ringenes herre” sætter sig på ens verden med sit myte-mix. Og hos ens venner ser man fædrenes læsning om krig og tyske straffebataljoner. Sven Hazels bøger ligger rundt omkring og råber om vold og blod. Helt voksen og studerende kommer så ”Den unge Werthers lidelser”, ”Madame Bovary” og Murakamis ”Kafka på stranden” ind i ens liv.

Svanholms behandling af disse værker er skrevet med schwung. Vi bevæger os fra salgstal til den højeste betydning i værket. Hendes titler på afsnittene er de virkelige appetitvækkere i fremstillingerne.

Heidi bliver eksempelvis ”Heidegger for børn”, uden at afsnittet forfalder til beskyldning for nazisme. Der er samlet så mange litteraturhistoriske, boghistoriske, kulturhistoriske oplysninger sammen i disse afsnit, at man læser for at få mere. Dertil får også de værker, man måtte antage kunne blive genstande for moralsk nedrakning, deres egen grundige og solidariske behandling i et godt foredragsagtigt sprog. Hvad der måtte være af akademiske tilløb bliver transformeret til pædagogisk fremvisning.

Som en bedre dj afspiller Louise Svanholm flot sin indsamlede viden. Måtte hendes bog selv blive en bestseller, men det nok utænkeligt, selvom den er smykket op til bestseller-opmærksomhed.