Forbudne frugter og forgængelighed fylder i stillebenets kulturhistorie
Hvordan kan en østers både have noget med Jomfru Maria og det kvindelige køn at gøre? Dyk ned i en helt særlig genre i kunsten, sammen med Lise Bek, forfatter til ny bog om stillebenets kulturhistorie
Frys! Det er næsten fotografisk, når kunstnere har sat tiden i stå og indfanget øjeblikket i et stilleben.
Og er du på et tidspunkt i dit liv kommet forbi et billede af en død hare eller fasan, henslængt over et veldækket bord, en forel på et fad eller en klase druer, der bugner ud over kanten af en frugtskål, så kan du regne med, at det er i denne genre, stillebenet, du befinder dig.
De mange udtryk, som stillebenet har fået gennem tiden, bliver endevendt i en ny bog af kunsthistorikeren Lise Bek, ”Måltidet som stilleben. Fra offergave til fastfoodobjekt”. Selve begrebet udtales korrekt ”stil-leben” og stammer fra Holland. Det har intet med et ”stille liv” at gøre, som mange tror, forklarer Lise Bek.
”Det betyder egentlig bare ’legeme i stilstand’ eller ’ubevægelig ting’. Og det kan, i sin helt oprindelige form både være en genstand, en menneskekrop eller et dyr, men det grundlæggende er denne fastfrysning,” siger hun.
Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke til at sige, hvornår kunstnerne begyndte at male stillebener, og som så ofte er begrebet kommet til meget senere, end fænomenet opstod. Man kan således argumentere for, at der findes stillebener i både de gamle hulemalerier og freskoer fra Romerriget. Men stillebenets absolutte storhedstid finder vi i 1600-tallet, en periode, hvor man for alvor begynder at få øjnene op for jordelivets glæder, forklarer Lise Bek.
”I middelalderens kunst afbilder man udelukkende tingene symbolsk. De er ikke det, de ser ud til at være, men det, de betyder i en større religiøs sammenhæng. Men i 1600-tallet vender man sig mere væk fra det åndelige og får øjnene op for de håndgribelige og konkrete ting i tilværelsen.”
Dermed ikke sagt, at et stilleben er fri for symbolik. Faktisk er de fleste stillebener ladet med symboler, som også hver især kan variere i betydning fra kultur til kultur og over tid. Det gælder blandt andet for et af de mest benyttede motiver i stillebenets historie, æblet.
”Æblet er jo i kristen sammenhæng den forbudne frugt, fristelsens symbol. Men i den nordiske mytologi har Ydun foryngelsesæbler, og i andre kulturer er det et frugtbarhedssymbol. Når Cézanne maler et stilleben med grønne æbler i 1873, så er det grundstrukturerne i æblet, der optager ham – men symbolikken ligger jo stadig bag, og man tænker helt uvilkårligt på fristelsen,” siger Lise Bek.
Stillebener er gennem tiden blevet brugt meget, når der skulle undervises i kunstteori- og metode, fordi de opstillede ting er relativt enkle at afkode for sig selv.
”Det spændende er, at billederne på overfladen er det samme motiv hele vejen igennem, og man tror jo, mad er mad og ting bare ting. Men betydningen skifter hele tiden,” siger Lise Bek, der her guider gennem en række stillebener.