Prøv avisen

Må man udstille et skrumpehoved?

Det nyligt åbnede Weltmuseum (verdensmuseum) i Wien er kommet i uføre i forbindelse med en etnologisk udstilling, hvori der indgår det, der i gamle dage kaldtes et skrumpehoved.

I en montre på udstillingen vises et dekoreret, afsavet hoved, et krigstrofæ, der har tilhørt det brasilianske mundu-ruku-folk, sammen med en række andre effekter fra stammen. Men nu kritiseres fremstillingen af en række forskere; informationen om hovedet er mangelfuld, ligesom det er kritisabelt, at der ikke informeres om, hvordan hovedet er transporteret til Europa. Det skriver kunstmagasinet The Art Newspaper.

Museet fastholder, at de har fulgt anbefalingerne fra den internationale museumskomité ICOM. De har dog indvilget i at tilføje yderligere informationer om hovedet.

”Disse trofæhoveder er skabt til at blive vist frem for et publikum,” siger Claudia Augustat, kurator på Wiens verdensmuseum.

”Fra mundurukuernes synsvinkel er der intet i vejen for at udstille hovedet. Jeg er godt klar over, at efterkommerne af den stamme, hvorfra hovedet kommer, kan se anderledes på det. Men vi kender ikke hovedets oprindelse,” siger hun.

I takt med et øget fokus på kolonitidens forbrydelser er debatten om, hvorvidt man må vise rester af mennesker frem, taget til i den europæiske museumsverden. De senere år har især museer i tysktalende lande været opmærksomme på problematikken, da museerne har haft store mængder af ”effekter” liggende, som antropologer og raceforskere fra 1800-tallet og frem har bragt med sig hjem. På lager har man haft alt fra skalpe til mumier, skrumpehoveder og genstande lavet af menneskeknogler, men eksempelvis sendte museet Staatliche Kunstsammlungen Dresden (SKD) i efteråret knogler tilbage til en stamme på Hawaii.

”Dresden har 6000 menneskekranier og andre rester i samlingen,” siger Nanette Snoep, der er direktør for SKD’s etnologiske museum.

Museet har fået henvendelser fra forskellige grupper i Australien, Namibia og New Zealand og håber at kunne returnere flere genstande de kommende år.

”Vi mener ikke, de hører til på et museum,” siger Nanette Snoep.