Billedserie: Marinemalerne portrætterede et Danmark til søs – og røg i glemmebogen for det

I 1800-tallet rejste mange danske malere, udstyret med pensler og paletter, med på rigets store ekspeditioner og sejladser. Marinemalerne skildrede Danmark som en stor søfartsnation, men det brusende hav slog aldrig rigtigt til på land, hvor danske kunstkøbere og -kritikere foretrak idylliske grønne bøgeskove og landbrugsmotiver. Også i eftertiden har marinemalerierne måttet vige pladsen på museer og i kunsthistorien for 1800-tallets guldalderkunst. Men nu trækkes marinemotiverne frem i lyset i bogen ”Søfartshistorier – Danmarkshistorien til søs”, der netop er udkommet

Maleren Anton Melbye (1818-1875) fik aldrig den anerkendelse blandt de hjemlige kunstkritikere, som hans talent tilsagde, skriver Karina Grand Lykke, der er lektor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet med ekspertise i guldalderkunst, i bogen ”Søfartshistorier – Danmarkshistorien til søs”. Anton Melbye rettede derfor sit blik mod udlandet, hvor han solgte sin kunst til rige skibsredere, konger og fyrster. Her er det hans ”Fregatten ’Jylland’” fra 1866. – Foto: Villy Fink Isaks
Maleren Anton Melbye (1818-1875) fik aldrig den anerkendelse blandt de hjemlige kunstkritikere, som hans talent tilsagde, skriver Karina Grand Lykke, der er lektor i kunsthistorie ved Aarhus Universitet med ekspertise i guldalderkunst, i bogen ”Søfartshistorier – Danmarkshistorien til søs”. Anton Melbye rettede derfor sit blik mod udlandet, hvor han solgte sin kunst til rige skibsredere, konger og fyrster. Her er det hans ”Fregatten ’Jylland’” fra 1866. – Foto: Villy Fink Isaks.