Bestsellerismen

Fattig bogkultur er prisen

Dan Browns "Inferno" blev udgivet i går.
Dan Browns "Inferno" blev udgivet i går. Foto: MARCEL ANTONISSE Denmark.

Med udgivelsen i går af den amerikanske forfatter Dan Browns nye konspirationskrimi nåede vi et foreløbigt højdepunkt i forlagenes i stigende grad hysteriske jagt på bestsellere. Sikkerhedsforholdene omkring Inferno, der i Danmark i første omgang er trykt i 120.000 eksemplarer, var næsten ekstreme: Oversætteren har siddet i et specialsikret rum i London omgivet af bodyguards, og en krypteret USB-nøgle med manuskriptet er fløjet frem og tilbage mellem oversætter, forlægger og trykkeri gemt i en bh. De opsigtsvækkende sikkerhedsforhold er udtryk for en stadig mere skrøbelig bogbranche. For det enkelte forlag afhænger mere og mere af, at en eller to titler på sæsonprogrammet bliver regulære bestsellere. Ingen skal begræde stort bogsalg, men problemet er, at mange gode forfattere får svært ved at udkomme, fordi forlagene satser entydigt på bestsellere. Vi får derfor en fattigere bogkultur på grund af Brown, Adler-Olsen og alle de andre, og vi risikerer at glemme vækstlaget, hvor fremtidens gode forfattere hentes fra. Der skal nyt blod til, når verden på et tidspunkt bliver træt af Dan Brown. mbh