Dansk elbilpolitik er kørt i grøften

Ny politisk aftale om elbiler er for uambitiøs

Måned for måned slår salget af nye personbiler herhjemme rekord. Alene i marts blev der købt over 20.000 nye biler, viser de nyeste tal. Dog udelukkende benzin- og dieselbiler. Salget af elbiler, der både giver renere luft, især i byerne, og udleder mindre kuldioxid, har stået bomstille, siden et bredt politisk flertal fra 2016 ophævede den afgiftsfritagelse, der indtil da havde været på elbilerne.

Afgiften blev indrettet som en trappemodel, hvor den fulde registreringsafgift gradvis skulle indfases fra 2016 til 2021. Det slog salget ihjel, og nu har regeringen aftalt med Socialdemokratiet og De Radikale, at man lemper aftalen en lille smule for at få gang i salget igen. Først når der er solgt 5000 elbiler eller senest med udgangen af 2018, fortsætter man med at hæve afgiften som planlagt.

Man kan selvfølgelig diskutere rimeligheden i, at afgiften for at indregistrere en elbil skal være mindre end for en fossilbil. Men det bedste argument er, at der hidtil har været bred enighed om, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer senest i 2050. Det er om 33 år. En af de allerstørste udfordringer for at nå det mål er transportsektoren. De 2,5 millioner biler, som i dag triller rundt på vejene, skal til den tid være skrottet og erstattet af køretøjer, der ikke udleder kuldioxid.

Hvis det mål skal nås, står bil-, olie- og benzinbranchen og for den sags skyld værkstedsbranchen over for en revolution de kommende år, særligt fordi de nye biler også bliver selvkørende. Hvad en sådan revolution kan gøre ved brugtbilpriserne er nok ikke noget, køberne af de 20.000 nye biler i marts bryder sig om at tænke nærmere over. Men i løbet af en halv snes år bliver det formentlig meget svært at komme af med sin brugte diesel- eller benzindrevne bil for et rimeligt beløb.

Sagen er, at bilindustrien omsider er ved at omstille sig til en fossilfri fremtid. Mest sandsynligt er, at fremtidens bilpark bliver el-drevet, og en række firmaer har biler på vej, der kan køre 300-400 kilometer på en opladning – rigeligt til at dække langt de fleste menneskers daglige transportbehov. Med såkaldte hurtigladere vil langdistancekørsel også være mulig.

I vore nabolande Tyskland og Norge er der allerede alvorlige overvejelser om helt at forbyde salg af benzin- og dieselbiler inden for en overskuelig fremtid. Olielandet Norge er gået foran og har ikke alene friholdt elbiler for afgift, de er også momsfritaget. Derfor er der nu solgt over 100.000 elbiler i Norge.

I det perspektiv er det danske mål om 5000 nye elbiler inden 2019 nærmest fornærmende uambitiøst. Elbiler vil fortsat en rum tid endnu være dyrere at producere end benzin- og dieselbiler, og derfor burde man have ventet med afgifterne. Ærgerligt at vi forspilder muligheden for en mere miljøvenlig transportsektor, der tilmed effektivt kunne udnytte, at Danmark har satset så kraftigt på at udbygge vindenergien. Dansk politik for elbiltrafik er desværre kørt i grøften.