Prøv avisen
Leder

Kristeligt Dagblad mener: Der er brug for digital dannelse

Af Karin Dahl Hansen, Liv&Sjæl-redaktør  

Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads holdning og skrives på skift af avisens redaktører.

Unge skal klædes langt bedre på, når de begår sig på nettet

Det er en udbredt misforståelse, at de såkaldte digitalt indfødte færdes på internettet uden problemer. Nok er de hurtigere ved tasterne end de fleste voksne, og nok bruger de mere tid på Youtube end på traditionelle tv-stationer, men når det kommer til kildekritik og god opførsel, er de bare børn og unge, der har brug for opdragelse af kompetente voksne til kildekritik og godt kammeratskab.

Som det fremgår af Kristeligt Dagblad i dag, har branchen for såkaldte influencere nu en større omsætning end eksempelvis biografreklamer. En influencer er et menneske, der har indflydelse, fordi vedkommende har mange følgere på sociale medier som Youtube, Snapchat og Instagram. Og mens de færreste er i tvivl om, at de ser en cola-reklame, når de er i biografen, er det straks mere uigennemskueligt for navnlig børn og unge, hvad det er, de ser på Youtube. For er den unge kvinde, de følger, en slags storesøster, der deler erfaringer om menstruation, bumser og drenge, eller er hun i virkeligheden en reklamesøjle, der markedsfører produkter? Ifølge markedsføringsloven er skjult reklame ikke tilladt, og når det gælder børn og unge, skal det være ekstra tydeligt, at der er tale om markedsføring. Men stikprøver, DR har lavet, viser, at det kniber med dette. Og i hvert fald kan man konstatere, at mange virksomheder finder influencerne pengene værd.

Det digitale er kommet for at blive, og mens der i en tid nok har været en lidt naiv opfattelse af, at de unge som en slags superbrugere kan opdrage sig selv, når det gælder internettet, fordi de ved mere end forældre og lærere, er der ved at indfinde sig en besindelse. For digital dannelse handler ikke om at blive skrap til at kode eller bruge sjove foto-filtre. Nej, det handler om god opførsel præcis som i den virkelige verden. Og her er det værd at bemærke, at den skelnen er stadig mere kunstig, for den digitale og virkelige verden flyder sammen for stadig flere af os. For en almindelig skoledag, hvor man bliver fotograferet i smug i omklædningsrummet efter idræt, og kammeraterne dernæst deler billedet på sociale medier, ændrer hurtigt karakter fra virkelighed til et digitalt mareridt.

De voksne må gå forrest, men alt for mange er dårlige forbilleder. Hvordan skal Emma og Malthe finde ud af, at det er dårlig stil at dele billeder uden samtykke, når mor og far har lagt hundredvis af fotos af dem ud på nettet, siden de blev født?

På flere ungdomsuddannelser indgår digital dannelse nu i pensum efter mange ødelæggende sager om hævnporno, og på flere folkeskoler er der forsøg i gang med at undervise i teknologiforståelse. Det er på sin plads, efter at det danske skolevæsen i de seneste år har gennemgået en digital revolution, hvor skolebøger i stort omfang er ud-skiftet med iPads og computere uden større refleksion om de lærings- og dannelsesmæssige konsekvenser.

I undervisningen bør kildekritik og etik være allerøverst på dagsordenen.