Det nærmer sig digitalt tyranni

Udbud om digital post risikerer at gå ud over borgerne

Mange danskere savner næppe rudekuverter på papir, men er glade for at kunne tilgå regninger og breve fra det offentlige digitalt. I hvert fald dem, der kan finde ud af det, mens de omkring 210.000 ældre, som ifølge Danmarks Statistik aldrig har været på nettet, bliver efterladt i den digitale motorvejs grøftekant. Den altomsiggribende digitalisering, som det offentlige på få år har gennemtvunget med NemID, NemKonto og så fremdeles, har – som ordene indikerer – faktisk til formål at gøre livet nemmere for os. Det er også det argument, Digitaliseringsstyrelsen bruger, nu da den er ved at udvikle en ny løsning for den digitale post, som skal sikre ”en sikker og mere enkel distribution” af offentlige afsenderes digitale post til borgerne. Spørgsmålet er bare, hvem det skal blive mere enkelt for.

For det nærmer sig digitalt tyranni, hvis borgere i Danmark fremover kan blive tvunget til at skulle tilgå to digitale postkasser – én til post fra offentlige myndigheder og én til post fra private virksomheder som banker og forsikringsselskaber. Som Ældre Sagen så rigtigt har påpeget, er det molboagtigt, da vi jo heller ikke fysisk har to postkasser uden for vores hjem, alt efter hvem afsenderen er.

Det er ikke desto mindre et af de scenarier, der kan blive resultatet af, at ikke blot e-Boks, som i dag står for distributionen af al digital post fra det offentlige, men også Netcompany har afgivet bud på opgaven med at sende de årligt over 140 millioner myndighedsbreve gennem cyberspace. Selvfølgelig skal den slags offentlige opgaver sendes i udbud for at modvirke monopoler, men som Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har gjort opmærksom på, kan det være, at selve udbuddets formulering så har været tåbeligt.

Uanset hvem der vinder udbuddet, vil borgerne stadig kunne tilgå deres digitale post på borger.dk, men det skal de også lige kunne finde ud af. Hele 68 procent i aldersgruppen 85 til 94 år er ifølge Digitaliseringsstyrelsens seneste tal ikke tilmeldt digital post. Og selvom det faktisk er en bedrift, at 91 procent af danskerne i dag modtager digital post, er det vigtigt at huske dem, der ikke er nået med på det digitale eksprestog.

Derfor er det godt, at innovationsminister Sophie Løhde (V) i P1 Debat i sidste uge erkendte, at vi ikke skal digitalisere for digitaliseringens skyld, og at der stadig er borgere, der har brug for hjælp – og for et alternativ til det gennemdigitaliserede liv.

Der er intet galt i at anvende teknologiske hjælpemidler, men der er noget i vejen med det, når digitalisering bliver ophøjet til en slags religion og skal tvinges igennem på bekostning af brugervenlighed og almen logik. Som da Movia i begyndelsen af året fjernede køreplanerne fra busstoppestederne på Sjælland ud fra en antagelse om, at alle da kunne kigge på deres mobiltelefoner for at finde ud af, hvornår bussen mon kom. Den beslutning er nu ved at blive revideret, og tak for det. En app er ikke løsningen på alt. Og to digitale postkasser er endnu værre end en.