En drøm blev til kollektiv livsløgn

Christiania-dokumentar satte ord på et trist socialt eksperiment

Jeppe Duvå, 2015
Jeppe Duvå, 2015.

Når storslåede idéer om sociale samfunds-omvæltninger bliver omformet til virkelighed, ender det ofte uhyggeligt. I mindre format bekræftes dette af den tv-dokumentar, som DR sendte i mandags under titlen ”Christianias børn - skyggesiden af eventyret”. I dokumentaren fortalte nu voksne mennesker om, hvordan det var at være barn på den nedlagte kaserne, der gik hen og blev et symbol for frigørelse og nedbrydning af autoriteter. Det var en beretning om svigt, vanrøgt og en menneskeligt set skadelig mangel på grænser.

Selvom det tog lang tid, er det godt, at tabuerne omkring den såkaldte fristad nu så småt brydes ned. For det er forunderligt, at noget, der allerede kort efter fristadens grundlæggelse i 1971 reelt blev et område, hvor den stærkestes ret herskede, igennem årtier næsten uimodsagt i offentligheden har kunnet italesættes med lutter plusord som eksperimenterende og alternativt.

Ja, gå ud på et gennemsnitligt dansk gymnasium den dag i dag og se: Det er overvejende sandsynligt, at en højrød sweatshirt med ordene ”Bevar Christiania” indgår i mange af de unges påklædning.

Man må undskylde dem med, at de vitterligt ikke ved, hvad det er, de hylder.

En større realisme kunne man have forventet af de utallige meningsdannere, forskere og politikere, der siden 1970'erne har værnet om Christianias renommé, som om det var en personlig æressag for dem, at illusionen om det positive eksperiment blev holdt intakt, samtidig med at det igennem årene blev mere og mere åbenbart for alle, der turde kigge på Christiania med et nøgternt blik, at fristaden ikke bød på stort andet end et vrangbillede af det omgivende samfund med en overklasse og en - meget større - underklasse.

Førstnævnte bestod af velformulerede overskudsmennesker, der lige så godt kunne have boet i en københavneridyl som Kartoffel-rækkerne, men i fristaden fik mulighed for at realisere en bynær landsbydrøm - uden at hive en krone op af lommen.

Underklassen derimod bestod af folk med hel- eller halvkriminel livsførelse (hashhandlerne og fristadens dominerende rockerbander er de oplagte eksempler) samt misbrugere og andre udsatte eksistenser, der burde have modtaget samfundets eller sundhedsvæsenets hjælp. Men på Christiania kunne de holde sig under radaren - og ovenikøbet få at vide, at de var deltagere i noget stort og vigtigt.

Det triste er, at det officielle Danmark har en meget stor del af ansvaret for, at den armod, som Christiania-dokumentaren blotlagde, fik lov at udfolde sig. Så tidligt som i 1972 blåstemplede staten den nyoprettede fristad som et ”socialt eksperiment”. Siden har det været sådan, at hvis et ungt menneske gik i hundene i Horsens eller Hundige, var det et socialt problem. Hvis samme menneske gik i hundene på Christiania, kunne det afskrives som indslag i et socialt eksperiment.

Der skete et svigt. Men det blev ikke kun begået af de forældre, der, formentlig med rette, har følt sig anklaget i tv i mandags.