Prøv avisen
Leder

Folkekirken må tænke offensivt

Der bør svares konkret på udmeldelser af folkekirken

Det var en ordentlig lussing, folkekirken fik i går med Danmarks Statistiks nye tal for udmeldelser. Over 10.000 medlemmer har forladt folkekirken på tre måneder, og det skyldes efter alt at dømme en effektiv ateistkampagne.

Udmeldelserne ligger normalt på 2000-4000 personer pr. kvartal, så 10.000 er ekstraordinært højt, og kampagnen indvarsler en offentlig kamp om sjælene, som folkekirken står dårligt rustet til, ikke mindst på internettet.

Ateisterne har formået at udnytte det digitale med en simpel funktionalitet, der gør det let at forlade kirken. På netop det punkt – udnyttelse af det digitale, særligt digitale data – er folkekirken ikke kommet i gang. De digitale data bruges til at tænke offensivt i store organisationer, men meget lidt i folkekirken.

Selvom 10.000 udmeldte er ekstraordinært, er det ikke noget, der ændrer billedet voldsomt i en organisation med 4,5 millioner medlemmer. Det er et par promillers forskel, der er tale om. Men der er alligevel grund til at tænke over det. Og tænke frem. For gør folkekirken nok for at bevare sin position i en omskiftelig tid?

I årevis har man forklaret folkekirkens faldende medlemsprocent med indvandring og brystet sig af, at relativt få danskere aktivt har meldt sig ud – omkring 120.000 de seneste 9 år.

Men den demografiske forklaring kan blive en sovepude. For det første tyder alt på, at en del indvandrere faktisk ønsker at blive folkekirkelige, så det er ikke naturgivent, at indvandrere er uforenelige med folkekirken. For det andet er det aktuelle udmeldelsesboom ikke udløst af nogen demografisk betinget udvikling, men af ateistisk kulturkamp. Udviklingen er ikke umulig at påvirke.

Folkekirken må gå offensivt ind i den kamp om danskernes grundværdier, som udspiller sig i disse år. Der er hastig bevægelse i det religiøse fundament, som nationen har bygget på, siden den blev nation for tusind år siden.

Svaret er i højere grad moderne mission end stridbare kampagner rettet mod ateisterne. Mission er i dag et plusord for alle folkekirkens retninger. For nylig gav det kritik, at folkekirkens højrefløj står for langt de fleste omvendelser af indvandrere. Men problemet er det omvendte: At for få af dem, der omtaler sig selv som folkekirkens midtbane, reelt er inde og spille på banen i denne type religionsmøde.

Heldigvis er der grøde i de kontaktskabende tiltag, som man lige nu kan følge i Kristeligt Dagblads konkurrence om Danmarks bedste kirkelige initiativ. De mange tiltag er også et relevant svar på udmeldelserne, hvis det missionale spiller en rolle. Der er både brug for klassisk mission og formidling af kristendom på nye måder, og ikke bare til nydanskere, men også til afkristnede gammeldanskere.