Prøv avisen
Leder

Folkeskolen giver sammenhæng

Skolestart med flere værdier på skemaet

I disse dage slutter sommerferien for landets børn, og et nyt skoleår begynder. Det kan næsten ikke blive større – hvis man altså er lille. For er man ny i skolen, står man over for en dag, der på et personligt plan er langt mere skelsættende end nok så alvorlige aktuelle udenrigspolitiske kriser – ja, vigtigere end skibskatastrofer, hærværk og pludselig død, som det hedder hos en berømt forfatter, man måske møder senere på sin skolevej.

Første skoledag er en af de mest afgørende dage i livet, en dag, hvor barndommens gade forgrener sig og med tiden løber over i den informationsmotorvej, som de fleste større skolebørn på godt og ondt navigerer på. Undertiden taler vi også om ”livets skole”, fordi skoleårene sætter den ramme, vi forstår resten af tilværelsen ud fra. Selv når vi ikke går i skole længere, går vi lidt i skole – en fornemmelse, der understøttes af voksen- og arbejdslivets megen tale om ”livslang læring” og efteruddannelse.

Så skolen er for alle og for hele livet, men der opstår alligevel forskydninger, som årene går. En skolereform kommer til, området får måske ny minister, og i år er der skolestart med nyheden om, at flere forældre fravælger folkeskolen til fordel for privatskoler. Det er ud fra et samfundsmæssigt synspunkt en dårlig nyhed.

Ingen forældre vil andet end det bedste for deres børn, så når folkekolen fravælges, er det garanteret efter nøje overvejelse, ligesom der kan være ganske praktiske årsager til, at man vælger privatskolen.