Prøv avisen
Leder

Kulturen har brug for industrien

Ordkraft i Aalborg afslører en af tidens myter

I morgen går det atter løs på kulturscenen i Aalborg. Det er syvende gang, at litteraturfestivalen Ordkraft slår dørene op for publikum. Hvert år er interessen vokset, men det er nu ikke størrelsen, der er afgørende for arrangørerne bag. Vi vil ikke være Nordjyllands svar på BogForum, som en bibliotekar siger i dagens avis. Er man litterær festivalgænger, har man travlt for tiden. For to uger siden var der Historiske Dage i København, i sidste uge var der Krimimesse i Horsens, og nu er der så Ordkraft i Aalborg. Bogelskere er sociale mennesker, og det er ikke svært at finde publikum til tidens mange messer.

Sådan har det ikke altid været. Nutidens litteraturfestivaler afholdes ofte i omdannede industrihaller, der, inden bogfolket rykkede ind, var optaget af arbejdere og direkte anvendelig produktion. I Aalborg er det således byens gamle kulkraftværk, deraf navnet Nordkraft, man samles i til Ordkraft. I Nykøbing afholdes (det ligeledes støt voksende) Kulturmødet Mors i byens nedlagte elværk. I Aarhus hedder de gamle turbinehaller ved havnen nu Filmbyen.

For kommunale brandingeksperter er denne historie en drømmefortælling. Alle elsker kultur, og det er bedre, at potentielle tilflyttere ser kreative mennesker i lækre kontorfællesskaber end tilsodede skorstene og nedslidte arbejdere for deres indre blik, når talen falder på eksempelvis Aalborg. Spørgsmålet er imidlertid, hvor entydig fortællingen ”fra industri til kultur” er? Blev alle indbyggere i store og mellemstore danske byer hipstere op gennem 00’erne?

Svaret er et rungende nej. 60 procent af Danmarks eksportindtægter kommer stadig fra industrien, der beskæftiger næsten 300.000 danskere. Der er rigtig nok færre job i sektoren end tidligere, men det er primært de ufaglærte job, der forsvinder. Det er med andre ord en myte, at alle produktionsvirksomheder flytter ud af landet, og at vi i fremtiden skal leve af såkaldt kreative og innovative medborgeres geniale idéer.

Direktør for Danmarks Industrimuseum, David Holt Olsen, har i et interview med Weekendavisen sagt: ”Når man som historiker skal se tilbage på nullerne, vil man forbavses over den nedladenhed og arrogance, der var i forhold til industrisektoren.” Han gør opmærksom på, at det egentligt nye er, at industrien er flyttet væk fra byerne. Den er blevet usynlig for den kreative klasse, men den findes naturligvis stadigvæk. Man skal blot køre en tur på E20 eller tage til Vestsjælland og -Jylland, så møder man masser af industri.

Begge fortællinger er derfor rigtige. De større danske byer forvandles i disse år til kulturbyer. Men industrien er ikke forsvundet. Heldigvis, for den er med til indirekte at finansiere kulturfestivaler som eksempelvis Ordkraft, der flot udfylder det gamle kulkraftværk i Aalborg og bringer Nordjylland ind i en ny tid. Med både kultur og industri.