Kulturmødet Mors ændrer balancen

Debat om centrum og udkant har ført til resultater

Michael Bach Henriksen, kulturredakt¿r Kristeligt Dagblad.
Michael Bach Henriksen, kulturredakt¿r Kristeligt Dagblad.

Årets udgave af Kulturmødet på Mors, der begyndte i går og slutter imorgen, er den hidtil største af sin art. Efter fire år har Kulturmødet Mors nu fundet en form og en størrelse, der gør de årlige 48 timer i Nykøbing uomgængelige for landets kulturaktører. Store institutioner med base i hovedstaden som Det Kongelige Teater og DR er massivt til stede, ligesom Christiansborgs kulturpolitikere er på plads ved området omkring Nykøbings gamle gasværk, hvor Kulturmødet primært udspiller sig.

Vel har der været begynderfejl i processen. Kulturmødet har skullet finde sin form, og ved tidligere lejligheder har debatterne undertiden været for lange og emnerne for almene. Der er kommet større fokus og bedre organisation til. Og så er Kulturmødet hjulpet af, at der er politisk fokus på og folkeligt krav om, at balancen mellem centrum og periferi skal ændres.

Institutioner som DR og Det Kongelige Teater er retfærdigvis selv de første til at erkende, at de er sat i verden til at tjene hele befolkningen, men mange licensbetalere og skatteydere har ikke med urette følt, at størst opmærksomhed nu alligevel tilfaldt hovedstaden. I dette politiske spil er Mors blev en uomgængelig aktør, som institutioner med base i København ikke længere har råd til at ignorere.

At magten rykker ud i landet i dette omfang var ikke givet, da de lokale ildsjæle afholdt det første kulturmøde som en pendent til Folkemødet på Bornholm.

Det var og er rigtigt set, at kulturlivet har brug for sit eget årlige møde. På Bornholm drukner kulturen nemt i mængden af interesseorganisationer og bredt anlagte samfundsdebatter, og på de symposier og høringer om kulturlivet, der løbende afvikles, er det som regel økonomi, nedskæringer og omfordeling, der er på dagsordenen. Det betyder ikke, at debatterne på Kulturmødet Mors er blottet for realitetssans, og at de forsamlede er verdensfjerne drømmere, hvis eneste fokus er på de offentlige kasser. Men på Mors kan man for en stund diskutere alt det, som kulturlivet også handler om: ånd, det frie ord, dannelse, engagement og ansvar.

Kulturliv og kulturmøder handler om udveksling, og en del af forklaringen på Kulturmødet Mors’ succes er, at begge parter – både lokale og tilrejsende – vinder ved at mødes de 48 timer. Hovedstadens kulturelite har godt af at komme uden for komfortzonen, og lokalbefolkningen har godt af impulser udefra. Som forfatteren Knud Sørensen sagde her i avisen i går om Kulturmødets betydning for Mors: ”På en måde er vi nok blevet mere åbne. Det at få blik for den store helhed i dansk kultur og ikke nøjes med det lokale.” Det er godt, at Kulturmødet Mors er med til at holde den afgørende udveksling mellem land og by i live.