Lærere skal lære om religion

Der er brug for lærere, som ved noget om livets centrale dele

Er Danmark et kristent land? Det har regeringen skrevet i regeringsgrundlaget, men man ville ikke tro det, hvis man blot skulle svare ud fra den udvikling, der ses i skolesystemet. Seneste eksempel er en ny rapport, som dokumenterer en klar svækkelse af faget KLM, der står for ”Kristendom, Livsoplysning, Medborgerskab” og er del af lærernes uddannelse.

12 ud af 16 institutioner, der underviser kommende lærere, har reduceret KLM-fagets etcs-points, som er en målestok for, hvor mange ressourcer og i sidste ende tid, der bruges på faget.

Det er en langsom, men sikkert fremadskridende proces, at de institutioner, der uddanner lærere, begrænser de ressourcer, der ville kunne sætte børn i stand til at forstå den religiøse verden. Allerede i 2014 kunne man læse følgende udsagn fra en censor i faget KLM i fagbladet Folkeskolen:

”De studerende mangler helt grundlæggende konceptuelle forståelser af relationen religion – samfund – individ og af kristendommens betydning for det danske samfund.”

Samme rapport kunne sammenfatte censorernes vurderinger:

”Især er der bemærkninger om, at de

Læs artiklen til ende
Læs alle artikler og få papiravisen fredag og lørdag i 4 uger. Tilbuddet er gratis og uden binding.
Er du abonnent? Log ind her.

Nyhedsbrev

Få de vigtigste artikler om tro, etik og eksistens fra Kristeligt Dagblad.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.