Der er mange tvivlsomme udsagn i Hjerteforeningens nye reklamefremstød. Hjertet fungerer som en antenne, der kan kommunikere over samme elektromagnetiske felt, som vores mobiltelefoner bruger, skriver for eksempel ”husfilosof” Alex Riel.
Man kan også få tanker baseret på ”hesteassisteret terapi” fra Anna Maria Olsen. Spirituel læge Camille Tiffanie Kirkskov tilbyder ”energihealing”. Eller man kan få hjælp af numerologen ”Ida”. Det hele kan findes på Hjerteforeningens hjemmeside P.S: I love you, der skal ”inspirere dig til det gode, hjertesunde liv”. Projektet rækker ud efter de 15-40-årige, som foreningen gerne ville have bedre kontakt til.
Det er let at forstå, hvorfor Lægeforeningen har kritiseret tiltaget hårdt. For Hjerteforeningen spreder et alternativ til lægefagligt etablerede metoder, som man normalt venter at finde på satiriske hjemmesider som Rokokoposten.
At sprede useriøs videnskab er ikke opgaven for en af Danmarks største patientforeninger, der har omkring 150.000 medlemmer. Den skal omvendt ”oplyse” om forebyggelse af sygdomme i hjerte og kredsløb, som foreningens formål lyder.
Værst er det, at pseudovidenskaben på denne måde kommer i forbindelse med alvorlig sygdom. Hjerteforeningen er der i sidste ende for mennesker, der er meget syge, og bruger som markedsføring den sætning, at ”hver 4. dansker dør af en hjerte-kar-sygdom”. De hjertesyge har fortjent bedre. Man burde have brugt de seks millioner kroner, der foreløbig er afsat til arbejdet, på en anden måde, der kunne understøtte foreningens formål.
Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at man i panelet har kunnet komme uden om præster, når man centralt arbejder med kærlighed, det gode liv og hjertesproget. Alle tre emner har iøjnefaldende kontaktflader til kristendommen og dens historie. Men Hjerteforeningen placerer sig i stedet ideologisk i den alternative verden ved at udvælge sine stemmer ud fra den præmis, at de unge skal nås med damebladslivsstil og feel good -livsanskuelse. Hjemmesidens æstetik er bygget op om smoothie-opskrifter, grinende mennesker uden bekymringer og laksefarvet baggrund.
Processen er sigende. Ledelsen har overhørt flere advarsler. Hjerteforeningen har fyret en 30-årig ansat, der stillede sig skeptisk over for den holistiske tilgang, som den afskedigede har forklaret i Berlingske. Dertil kommer, at ledelsen har valgt at holde fast ved projektet, efter at hjertelæger og andre eksperter har lagt afstand til det. Ledelse og bestyrelse står fast på, at det er godt arbejde.
Ved at holde fast i et projekt, som får så tung fagligt baseret kritik, har Hjerteforeningen ændret problemet fra at være et fejlslagent reklametiltag til at være et spørgsmål, om dømmekraften i toppen af organisationen er i orden. Det havde været klogere at droppe den kulørte hjemmeside.