Spred ikke visuel ødelæggelse

Islamisk Stats markedsføringsmaskine virker uhyggeligt godt

Islamisk stat kan mere end bare banal barberi, mener dagens kronikør.
Islamisk stat kan mere end bare banal barberi, mener dagens kronikør. Foto: Paw Gissel.

Islamisk Stat har flere gange ødelagt kulturskatte, og i torsdags gik det ud over et museum i den nordirakiske by Mosul.

”En ødelæggelse af ufattelige dimensioner”, skriver den anerkendte syriske historiker Amr Al-Azm på Facebook. Samtidig publicerer han Islamisk Stats video, som viser destruktionen og medvirker til markedsføringen af terror-organisationen, sådan som millioner af andre mennesker i verden har gjort det.

Bevægelsen har skabt en unik markedsføringsmaskine ved bevidst at overskride grænser, som medier har pligt til at berette om, med en brutalitet, som private ikke kan lade være at distribuere til venner og bekendte.

De mange publiceringer af voldsbudskabet på sociale medier er helt efter terroristernes ønske. Islamisk Stat har sin bedste rekrutteringsbase på internettet og jo flere, der ser gruppens videoer, des større er rekrutteringsgrundlaget. Gruppen forstår moderne medier bedre end nogen anden terrorgruppe, udtalte en ekspert i Kristeligt Dagblad i weekenden.

Den besindige reaktion mod spredningen er at undlade at se og dele de brutale videoer af henrettelser, afbrændinger og udslettelse af kulturarv. Det er ikke et spørgsmål om ytringsfrihed. Men det er en dårlig beslutning at gøre sig til en del af Islamisk Stats velsmurte markedsføringsmaskine.

Al omtale er god omtale, lyder en talemåde. Islamisk Stat løfter den strategi op i nye højder og har derigennem held til at tiltrække så mange udlændinge, at der nu er skoler på europæiske sprog i det besatte område.

Spredningsstrategien kalkulerer med Vestens fordømmelser. Indvendinger fra mennesker uden for Islamisk Stat vejer ikke noget i tilhængernes sekteriske selvforståelse, men styrker snarere modsætningen mellem de rene og de urene, hvilket giver organisationen en klarere og stærkere profil.

Modellen er også gennemtænkt kommercielt. På museet i Mosul ødelagde kulturkrigerne for eksempel store genstande, som havde visuelt potentiale i deres reklamevideo, men skånede mindre genstande, som er lettere at sælge på det sorte marked.

Det er en stor fejl i Vesten at fokusere på Islamisk Stat som barbarer alene. For selvom bevægelsens tilhængere ganske rigtigt er afstumpede og voldsforherligende, er de også børn af en moderne verden, der forstår voldens appel og virkning på det selviscenesættende menneske. De spiller et spil med den offentlige kommunikation, som Vesten ikke har fundet nøglen til at vende imod dem. Til at begynde med kan man tænke grundigt over, hvem der egentlig har gavn af de effektfulde videoer, som cirkulerer mellem forargede brugere på de sociale medier. 

AEM