Vil du gerne blive bedre til at gå ture? Sådan kommer du i gang

For mange kan det være uoverskueligt at begynde med at løbe, hvis man aldrig har dyrket den slags motion før. Begynd at gå ture i stedet, råder ekspert. Der er masser af gevinster både fysisk og mentalt

I modsætning til løb kræver en gåtur heller ingen omklædning eller et bad bagefter, og man kan gå hvor som helst uden forberedelse.
I modsætning til løb kræver en gåtur heller ingen omklædning eller et bad bagefter, og man kan gå hvor som helst uden forberedelse. Foto: Ritzau Scanpix.

Hele hærvejsruten kan man næppe gå nu og her, hvis man ellers kun er vant til at spadsere hen til købmanden lige om hjørnet og tilbage igen. Men med vedholdenhed og træning kan langt de fleste raske mennesker uanset alder sagtens træne sig op til at gå lange ture på mellem 50 og 100 kilometer, hvis det er det, de ønsker. Det siger motionsekspert Marina Aagaard, der netop har udgivet bogen ”Gå dig i form – guide til flere skridt og gang som motion”.

”Alle har selvfølgelig et forskelligt udgangspunkt. Men hvis man ellers er sund og rask og går tålmodigt til værks, kan alle træne sig op til at gå relativt lange ture,” siger hun.

Med sin nye bog vil Marina Aagaard gerne slå et slag for gåture som kilde til både motion og fysisk og mentalt velvære. For man behøver ikke opgive at motionere blot fordi, man enten ikke formår at løbe eller ikke er motiveret for det.

”Løb er blevet markedsført rigtig meget, fordi det er super effektiv motion. Men problemet er, at mange kaster sig uforsigtigt ud i det og går for hurtigt frem, og så får de skader. Derudover er mange danskere overvægtige, og når du har ekstra kilo på bagen, lander du i løb med et tungt stød, som går op i kroppen og belaster dig. Det er godt, hvis du er i form, men ellers er det ikke sagen. Her kan gang være et godt alternativ. Og hvis du har dårlig kondition som udgangspunkt, kan du sagtens forbedre den via gåture, hvis du træner dig op til at gå i et højt tempo,” siger hun.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ifølge Marina Aagaard skal man ikke lade sig forføre af diverse livsstilsprogrammer, hvor man nemt kan få opfattelsen af, at gang kun har effekt, hvis man kommer op og kan gå 50 kilometer.

”Lediggang er roden til alt ondt, og det er altid bedre at gå bare lidt end slet ikke. Selv med småskavanker har kroppen godt af at blive rørt. Den vil råbe af glæde, hvis man giver den frisk luft og motion. Og er man typen, der mere er til stillesiddende sysler med kryds og tværs og kabaler, kan jeg lokke med, at motion og dermed også gåture er med til at forebygge demens og får en til at huske bedre. Så ved at gå nogle ture, bliver man faktisk endnu bedre til at løse kryds og tværs og sudoku,” siger Marina Aagaard.

Fordelene ved at gå er således mange. I modsætning til løb kræver en gåtur heller ingen omklædning eller et bad bagefter, og man kan gå hvor som helst uden forberedelse. Rent fysisk styrker gang knoglerne, konditionen forbedres en smule, og energiforbruget øges. Har man for mange kilo at slås med, kan man også gå sig til et vægttab – 20 kilo kender Marina Aagaard mennesker, der har tabt sig på et halvt år ved at få gået rigtig meget. Derudover er der også de mentale gevinster.

”Når man kommer udenfor og går tur, er det enormt afstressende rent mentalt. For mange er løb noget, man skal tvinge sig selv til, men med gang er det nemmere, fordi det ikke opleves helt så hårdt. På den måde er det lettere at holde motivationen. Og så oplever man jo en masse, når man er ude i naturen. Mange ting kan man også komme tættere på i forhold til, at man cykler eller kører bil,” siger hun.

Der er flere måder at gå på. Man kan gå i grupper, sammen med en enkelt anden eller vælge at gå alene. At gå i eget selskab ville gøre mange mennesker godt, mener Marina Aagaard.

Silent walking er, når man går i absolut stilhed uden at sige noget og uden sin telefon. Det er super sundt for vores hjerne, fordi mange af os ellers er omgivet af rigtig mange lyd- og støjsignaler dagen igennem. Stilheden vil afstresse hjernen. Man kan også gå silent walking, selvom man går med en anden. Det skaber en helt særligt intens stemning, når man går to mennesker sammen helt uden at tale,” siger hun og påpeger, at det modsatte koncept også har gevinster.

”En walk and talk, hvor man aftaler for eksempel at gå med naboen kan også være en gevinst, hvor man både får motion og socialt samvær. Og det kan være med til at motivere, når man aftaler at gå ture sammen,” siger Marina Aagaard.