Prøv avisen

Børnene bestemmer når far og mor køber ind

- Foto: stock.xchng

Børnene er eksperterne, når det gælder computere og mobiltelefoner. Derfor har de også enorm magt, når der skal købes elektronik, viser undersøgelse

Skal familien have en ny computer, eller burde mor anskaffe sig en ny mobiltelefon? I seks ud af ti tilfælde er det familiens store børn, som rejser den slags spørgsmål, fremgår det af en endnu ikke offentliggjort undersøgelse. Hvis forældrene går med på idéen om at skifte computeren mors mobiltelefon ud, så er det de store børn, som søger informationer om, hvilke modeller og mærker, der skal indkøbes.

Børnene er nøglepersoner, når der skal købes ny teknologi til hjemmet, siger lektor Anne Martensen fra Copenhagen Business School, som står bag undersøgelsen sammen med mediebureauet Initiative Universal Media.

Undersøgelsen, som bygger på interview med godt 1000 børn i alderen 12 til 18 år, viser, at børnene har en enorm magt, fordi det er dem, der har overblik over det store marked. Når børnene fører an som familiens it-eksperter, så sker der ifølge Anne Martensen forskydninger i familiens hierarki.

Både drenge og piger oplever, at de er eksperter, og forældrene henter deres kompetencer som forbrugere fra børnene, siger hun og tilføjer, at undersøgelsens resultater er interessante i et forbruger- og markedsføringsperspektiv, da den viser, at teenagere er nogle af de mest indflydelsesrige i forhold til markedet for mobiltelefoner og computere.

Men når børnene bliver eksperterne, kan det føre til rolleforvirring i familien. Det viser en anden undersøgelse, som Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik offentliggør i november .

I takt med at de unge opnår en større indflydelse på forbruget, sker der en forskydning i ansvarsfordelingen i hjemmet, som nogle af de unge oplever som ubehagelig. Nogle af de unge giver udtryk for, at de oplever en rolleforvirring og ønsker sig forældre, som ikke tager dem med på råd, siger cand.scient.soc. Kirsten Grube, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

nygaard@kristeligt-dagblad.dk