Prøv avisen

Drmmeorgel for verden

En del af Frederik Magles arbejde foregår dels ved klaveret, dels ved computeren og med nodeskrivningsprogrammet.

DAGBOG: Komponisten Frederik Magle, der har skrevet et orkestervrk til prins Henriks 70-rs fdselsdag, er en flittig mand med mange jern i ilden og med en utmmelig drm om at skabe et orgel for hele verden. Her er hans dagbog fra i mandags

KLOKKEN OTTE

De seneste mneder har jeg arbejdet i dgndrift - i hvert fald mentalt - med orkestervrket (Cantabile skrevet over prins Henriks digt Suffle les Vents, oversat af Per Aage Brandt og med frstesatsen uropfrt p Prinsens 70-rs fdselsdag i Tivolis koncertsal, red), men her til morgen sov jeg til klokken otte. S sker der dt - som jeg af og til oplever - at jeg halvt i svne, halvt vgen fr en god ide. I dette tilflde til vrkets anden-sats, som jeg arbejder p for jeblikket. HeleA
t, p fire satser, skal vre frdigt omkring november, s jeg er ndt til at kl p.

Jeg fr tit ideer i drmme. Derfor har jeg altid en blok liggende p natbordet. Drmmer jeg en god ide til en vending eller orkestral opbygning i lbet af natten, skal jeg helst hurtigt kunne skrive den ned. Ellers glemmer jeg den jo.

Nr jeg har jeg gnedet svnen ud af jnene, gr jeg ind p mit studie for at prve ideen af. Den m prves af med det samme ved mit klaver. Det viser sig, at ideen holder. Herligt.

Morgenmad! Normalt drikker jeg te, men her til morgen trnger jeg i den grad til en kop kaffe oven p endnu en godt skridt p vejen mod at fuldende vrket. Men der er langt endnu. Der ligger mange mneders arbejde bag frdiggrelsen af frstesatsen. Nu, den er frdig, er der en kdereaktion af praktiske ting, som skal i hus, og det krver tid. Masser af tid, som kunne bruges p at komponere. Men det skal ogs passes, og jeg nr som regel det hele alligevel. En af opgaverne, der presser p, er, at partituret til Cantabile skal trykkes og have en srlig indbinding, en gave til prins Henrik. En opgave, jeg planlgger i fllesskab med bogtrykkeren, som jeg haft flere mder med, men som jeg ringer til her til morgen.

Bagefter ringer jeg til en person ved hoffet, som jeg skal trffe en aftale med. Hvad samtalen gr ud p, kan jeg ikke afslre. Ikke fordi emnet er srlig hemmeligt, men diskretion er et princip, jeg holder fast i. Jeg har mdt stor tillid fra kongehusets side, og mit gensvar m vre fortrolighed.

KLOKKEN 11

gr jeg ind i studiet for at arbejde, dels ved klaveret, dels ved min computer og med mit nodeskrivningsprogram. Det er rart med moderne teknik, men man skal ikke tro, det er blevet nemmere at komponere. Teknikken kan sammenlignes med et tekstbehandlingsanlg, men man skal stadig kunne huske alle tingene inde i hovedet.

Jeg nr ikke s langt med arbejdet. Telefonen ringer et par gange om forskellige projekter... en komponist kan sjldent leve af at skrive vrker, han er ndt til at have mange jern i ilden...

KLOKKEN 15

kommer en forfatter p besg, som har henvendt sig til mig om en ide. Jeg er meget ben over for nye ideer, hvis jeg fler, de kan bre, og jeg siger sjldent nej p forhnd. Vi skal drfte et projekt, som endnu ikke er faldet p plads. Mere kan jeg ikke afslre. Kun at det ikke bliver de frste mange mneder, hvor jeg er temmelig ophngt.

Og s skal jeg tale med en musiker, der skal hjlpe med at holde styr p min web-side (www.mimf.dk). Siden er kun et halvt r gammel, men er allerede blevet et samlingssted for et par hundrede musikmennesker fra hele verden, som bruger denne mulighed til at diskutere forskellige musiktemaer, klassisk, jazz, film etc. Inden jul er det mit hb mindst at have fordoblet medlemstallet.

KLOKKEN 17

er jeg til studenterreception hos nogle nre venner. En herlig blanding af unge og ldre mennesker. Det er hyggeligt, ogs fordi jeg har kendt festens hovedperson siden fdslen. Jeg bliver et par timer.

P vej hjem kber jeg noget chinese take away-food... svinekd i sur/sd sovs. Det er det eneste, jeg rigtig har lyst til nu. Det er rigtig fast food. Jeg ville gerne have mere tid til at lave mad, men jeg er midt i en kreativ proces, og man skal som bekendt smede, mens jernet er varmt. Jeg er ndt til at prioritere min tid meget nje. Bde musikere og komponister har valgt en usikker levevej uden fast ln. Og jeg str fast p beslutningen om, at jeg som organist kun vil spille til koncerter. Nr jeg spiller i kirker, er det netop oftest i forbindelse med koncerter eller ved helt specielle lejligheder. Prioritering er vigtig. Og tid er ikke kun et sprgsml om de timer, der gr til selve vrket. Man skal ogs have respekt for den mentale tid, man bruger - den fylder enormt meget, nr man regner efter.

Mens jeg spiser, overvejer jeg endnu en gang min orgelplan. Jeg har drmmen om at konstruere et stort og helt specielt koncertorgel med to spilleborde, der bde kan bruges digitalt og mekanisk. Jeg har allerede planen klar. Selv om det ikke bliver lige nu, er jeg en stdig person. Nr jeg frst har bidt mig fast i en ide, helmer jeg ikke, fr den er blevet realiseret. Orglet skal p n gang vre et moderne og klassisk orgel, og det skal have en unik klanglig sammenstning. Jeg har skrevet side op og side ned om projektet, som man kan kalde et nskeorgel for verden - et orgel, der vil bne nye dre. Jeg tror fuldt og fast p ideen.

Nu ringer det p dren. Jeg arbejder ind i mellem som producer - bde for egen og andres musik, og det er en musiker, der skal hente nogle demo-cd'er, som jeg har hjulpet ham med at producere. Vi tager et glas vin, mens vi drfter projektet.

KLOKKEN 21

er jeg frdig for i dag. Fuldstndig frdig. Jeg gr over til min kreste og slapper af resten af aftenen. Et par timer senere gr jeg i seng. Men husker, som sdvanligt, blokken, inden jeg lgger hovedet p puden - og gr ud som et lys.

moe@kristeligt-dagblad.dk

Bl bog

Frederik Magle, komponist, koncertorganist og pianist, fdt 17. april 1977. Begyndte at komponere p klaver som 5-rig og modtog undervisning i klaverspil og nodelsning fra seksrsalderen. Den frste offentlige oprrelse af et af hans vrker fandt sted ved pskemorgensgudtjeneste i Stubbekbing kirke. Da var han otte r.

Har studeret hos blandt andre professorerne Leif Thybo, Ib Nrholm og Ib Bindel. Har skrevet musik til adskillige genrer, ballet og teater. Hans orgelkoncert Symfoni nr. 2 Let there be light blev uropfrt i 1993 i Rigas domkirke i Letland.