Prøv avisen

Et par gode råd til skituren

At stå på ski er en forening af krop og natur, men man skal også være forsigtig. Foto: Iris.

Terje Nordberg kommer med ti gode råd, som gør skituren bedre

Når skiløb er godt, kommer du i en flowtilstand en næsten ubeskrivelig fornemmelse af at blive et med krop, sanser og natur. Et mindre strygeorkester flytter ind i dit nervesystem og spiller den ene pragtfulde koncert efter den anden.

Skisæsonen står for døren, og så snart du lukker øjnene, ser du dig selv suse ned ad pisten i store, bløde sving eller du glider gennem skove, hvor frosten ligger som en silkeagtig dis mellem træstammerne.

Skiløb taler dybt til vores indre, fordi det på samme tid er krævende, risikabelt og rygmarvsrislende sjovt. For at få optimalt udbytte af den kommende vinterferie er det vigtigt at få nogle ting på plads, ellers spiller violinerne ikke.

Kondition

At langrend er en af de mest konditionskrævende idrætter overhovedet, ved de fleste. Men alpint skiløb som dyrkes af de fleste danskere kræver også en hel del udholdenhed. Man vurderer, at en vellykket slalomferie for 20-30 procents vedkommende afhænger af en god kondition.

Når du bliver træt, laver du fejl, og det er ikke uden grund, at en stor del af de skader, som sker på skiferien, netop indtræffer efter tre dage. Glem ikke at pifte konditionen lidt op, inden du skal af sted.

Hold lidt igen de første dage på pisten og giv den gas, når din krop har vænnet sig til mosten.

Skismøring

Viden om temperaturforhold og skismøring er mindst halvdelen af en god langsrendstur.

Sæt dig ind i teknikkerne og tag smøringen med, når du tager ud på en længere tur. Det er ikke nok at smøre skiene hjemmefra.

Tjek udstyret

Skiudstyr er i dag en hel videnskab. Sørg i god tid for at kigge det efter, inden du står på feriestedet, og hvis du er nybegynder på løjperne, så sæt dig ind i de vigtigste principper.

Fjeldreglerne

Hvis du skal på langrendsture i fjeldterræn, skal du sætte dig ind i og respektere fjeldreglerne.

Søg på de ni fjeldregler på internettet og læs dem nøje! Vejret på fjeldet er ikke at spøge med.

Trafikregler på pisten

Unødvendige uheld og skader sker, fordi mange enten ikke kender eller overholder de mest almindelige regler for, hvordan man opfører sig på pisten.

Her får du de vigtigste regler:

1) Den bagfra/ovenfra kommende løber har altid pligt til styre uden om den langsommere forankørende.

Hold til højre for en løber, der kommer lige imod. Hold ikke hvilepauser midt i snævre passager eller på særlig isede, hårde og usigtbare steder.

2) Hvis du er nybegynder eller usikker, så hold dig i yderkant af pisten, hvor sneen endnu ikke er blevet hård. Der er det lettere at styre.

3) Vis særlig agtsomhed sidst på eftermiddagen, hvor de fleste er trætte, og pisten er blevet hård.

4) Hold god afstand til alle medkørende.

5) Når eller hvis du falder, så prøv så vidt muligt at løfte skiene op fra sneen og lad dig glide/kure ned ad pisten. På den måde minimerer du risikoen for at beskadige leddene. Bindingernes udløsermekanisme giver god beskyttelse, men et fald i stor fart kan altid medføre overbelastninger af sårbare dele.

6) Hvis du bliver nødt til at gå op ad pisten, så træk ud i siderne.

Skiskræk

Selvom du har glædet dig i flere måneder og nogenlunde behersker de elementære teknikker, kan du eller nogen du kender blive ramt af akut skiskræk. Jeg kommer aldrig levende ned ad den bakke!.

Det bliver bestemt ikke bedre af, at dine venner kaster sig ud i det med største selvfølgelighed.

Her får du nogle psykologiske fif, som kan hjælpe dig lidt på vej:

1) Vær ærlig med, hvordan du har det. Jo bedre du bliver til at acceptere det, desto hurtigere kan du komme over suget i maven.

2) Få en ven eller en anden, som er dygtigere end dig, til at køre foran ned ad pisten. Hold 15-20 meters afstand.

3) Du skal jo nødvendigvis ikke stå nedad i en lige linje, men kan nøjes med at siksakke. Her betyder skarptslebne stålkanter meget for tryghedsfølelsen.

4) Glem alt om, hvordan man skal se ud! Se om du kan flytte din opmærksomhed fra hovedet og ned i kroppen. Du kan alligevel ikke tænke dig til det.