Frygten for ikke at falde i søvn

Spørg om livet Søvnløshed kan være en stor belastning i hverdagen. Der er gode råd til mennesker med søvnproblemer

Kære brevkasse

Jeg læser brevkassen med interesse og ser, at I ofte tager alvorlige temaer op. Jeg tænker, at mine problemer måske ikke er så store, men nu samler jeg alligevel lidt mod og skriver til jer. Jeg har nemlig ofte problemer med min søvn. Da det begyndte, tog jeg det ikke så tungt, men nu kan jeg mærke, at det faktisk er blevet et stort problem. Jeg er begyndt at frygte for ikke at kunne sove, for det at ligge i sengen og ikke kunne falde i søvn, eller det at vågne midt om natten og så ligge vågen, er nærmest et mareridt. Problemet er, at jeg ligger og frygter, at jeg ikke kan falde i søvn, og så ved jeg, at jeg bliver træt i løbet af dagen. Jeg har arbejde og børn og kan ikke bare lægge mig midt på dagen eller sove længe, når jeg endelig er faldet i søvn. Jeg kan også mærke, at jeg bliver mere irritabel de dage, hvor jeg ikke føler, at jeg har fået sovet godt.

Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg har fået det sådan, men sidste år havde vi en meget travl periode på arbejde. Jeg kan godt lide, når der foregår ting og sager, men måske har det alligevel været for stort et pres. Samtidig har der været nogle bekymringer m.h.t. vores ældste barn. Den bekymring er ikke over. Min mand og jeg kan snakke godt om det sammen, og det er en hjælp. Min mand bekymrer sig også, men han har ingen problemer med at sove. Jeg kan næsten blive helt gal på ham, når han bare ligger der og sover, medens jeg ligger og vender og drejer mig.

Jeg har talt med min læge om mit problem. Jeg har også fået noget at sove på. Han har sagt, at jeg i enkelte tilfælde kan tage en sovepille, men det må ikke blive en vane. Sovemedicinen kan bruges, når jeg har meget brug for en nat med sammenhængende søvn. Han har også tilbudt mig at blive sygemeldt i en kortere periode, så jeg kunne falde mere til ro. Men det har jeg det meget svært med, da mit arbejde kræver mig. Har I mon nogle gode råd, for jeg er simpelthen bange for, at det bare kommer til at gå mig mere og mere på, og jeg føler, at det er en ond cirkel, jeg er kommet ind i.

Venlig hilsen

Inger

Kære Inger

Tak for dit brev. Du skal vide, at alle typer spørgsmål om livet som menneske er velkomne her i brevkassen. Du skriver, at dit problem måske ikke er så stort, men det kan meget vel vurderes på en anden måde. Egentlig tænker vi, at det kan være et nok så stort problem ikke at få sin søvn. Den er vi jo alle såre afhængige af, for den er med til at lade vores batterier op og gøre os i stand til at møde næste dags udfordringer. Faktisk er der rigtig mange mennesker, der har søvnproblemer, og det langt flere, end man måske tænker på. Det drejer sig om mindst 10 procent af befolkningen, og blandt disse er der flere kvinder end mænd. Som du skriver, kan man oven i sine søvnproblemer let få tillægsproblemer i form at irritation, bekymring og forskellige kropslige og psykologiske stress-symptomer.

Hvad angår dit arbejde, ved vi ikke noget om, hvad det går ud på, og i hvor lang tid du har oplevet mange krav og forventninger om din indsats dér. Mange gange bliver en større arbejdsbyrde lanceret som noget, der bare skal vare en periode, mens realiteterne ofte viser, at denne periode bliver af mere permanent karakter. Er man skruet ganske ansvarligt sammen som medarbejder, kan det ofte føre til, at kræfterne bruges ganske meget, og "reservekapaciteten" mindskes. Er der så nogle ting i det private, der kalder på ekstra opmærksomhed, bliver reservekapaciteten måske også opbrugt. Og så er det man kommer ind i en ond cirkel, som du beskriver det. Og resultatet kan blive forskellige ganske generende eller sundhedstruende symptomer. I dit tilfælde er det søvnproblemer.

Vi synes faktisk, at du skal overveje din læges tilbud om en sygemelding endnu en gang. Han virker fornuftig med en forsigtig tilgang til sovemedicin, og når han peger på, at en pause i forhold til arbejdet kan være vigtig, gør han det helt sikkert ikke uden grund. Din krop og sjæl trænger til betydeligt større chancer for at falde til ro. Den mulighed kan du måske opnå ved at være sygemeldt f.eks. en måneds tid. Meget tyder på, at du så at sige trænger til at blive løftet lidt ud af det daglige pres og ad den vej få nye tanker, nye oplevelser og måske på ny komme til at sove.

Vi kan læse, at du er meget pligtopfyldende og ansvarsfuld i forhold til dit arbejde. Sådanne medarbejdere er ofte guld værd for en arbejdsplads. Men din værdi vil ikke blive mindre, fordi du er borte fra arbejdet i en periode og måske erkender, at du fremover i højere grad skal sætte nogle grænser for, hvilke opgaver du tager på dig. Ad den vej vil du modvirke slitage, forebygge depressive symptomer og holde længere til glæde for alle parter. Det må og skal være tilladt for alle mennesker at have perioder i livet, hvor man ikke er på toppen. Måske trænger du til, som så mange af os, at tænke mere barmhjertigt om dig selv.

Vi ved ikke, hvad dine bekymringer om din søn går ud på. Men det glæder os at læse, at du kan tale godt med din mand om det. Vi ved også, at når der er problemer med vores små eller store børn, kommer det til at fylde ganske meget i forældres hjerter. Har du tænkt over muligheden for at tale med en fagperson om dine overvejelser og bekymringer omkring jeres søn? Måske påtager du dig også i dette spørgsmål et for stort ansvar?

Sandsynligvis skal baggrunden for dine søvnproblemer findes i nogle af de ovenstående temaer. Og dem håber vi, du går videre med sammen med din mand, nogle relevante personer, som har baggrund for at drøfte jeres fælles bekymring omkring jeres søn – og din læge.

Til sidst vil vi pege på nogle generelle råd, som kan være gode at afprøve og følge igennem et stykke tid til afhjælpning af dårlig nattesøvn:

Hav en god seng og sørg for en passende temperatur i soveværelset.

Sørg for at få motion f.eks. en halv time hver dag.

Kom ud i dagslys og frisk luft.

Sov ikke middagssøvn.

Undgå for meget mad, men tag gerne et lille mellemmåltid, evt. en varm drik, beroligende te eller varm mælk inden sengetid.

Undgå kaffe, cola eller andre stimulanser flere timer inden sengetid.

Tag gerne et varmt bad, før du skal sove.

Læg dog ikke for tidligt.

Brug evt. en afslapningsteknik, lyt til beroligende musik fra et apparat, som slukker af sig selv.

Hvis du ikke kan sove eller vågner og ikke kan sove, så stå op og læs en bog, gæt kryds og tværs e.l. Når du bliver søvnig igen, kan du lægge dig.

Stå op på samme tid hver dag.

Til sidst vil vi anbefale bogen "Søvn", skrevet af Jes Gerlach, Psykiatrifondens Forlag. Held og lykke.

Mange hilsener