Glæden ved fællessang skal genoplives

På Morsø Gymnasium i Nykøbing Mors forsøger man at opbygge en fællessangkultur. Det er en sej kamp, for selv op mod jul er det svært at finde sange, som alle kan synge med på

På Morsø Gymnasium vil man styrke fællessangen og har lavet et sangmanifest, hvor det blandt andet hedder, at man vil ”styrke vores fælles identitet på tværs af generations- og kulturforskelle ved at lære og synge et bredt udvalg af ældre og nutidige danske og udenlandske sange.” De syngende gymnasieelever på billedet er ikke fra Morsø, men er gymnasieelever fra otte kor, som for nylig var samlet til fælles korprøve på Statsgymnasiet i Hasle. –
På Morsø Gymnasium vil man styrke fællessangen og har lavet et sangmanifest, hvor det blandt andet hedder, at man vil ”styrke vores fælles identitet på tværs af generations- og kulturforskelle ved at lære og synge et bredt udvalg af ældre og nutidige danske og udenlandske sange.” De syngende gymnasieelever på billedet er ikke fra Morsø, men er gymnasieelever fra otte kor, som for nylig var samlet til fælles korprøve på Statsgymnasiet i Hasle. –. Foto: Axel Schütt/.

Forleden blev den socialdemokratiske politiker Mogens Jensen stoppet ved busstoppestedet af en ældre dame. Hun ville takke den 50-årige kultur- og medieordfører for hans kamp for fællessangen. Sidst på sommeren skrev han et debatindlæg i Berlingske, hvor han efterlyste et sangløfte, som skulle få flere organisationer og arbejdspladser til at synge sammen. Den garvede politiker er overrasket over, hvor mange og oprigtige henvendelser han har fået på den baggrund. Personligt er han glad for sang og har sunget siden skoletiden, hvor han sang i skolekor og siden i forbindelse med sit arbejde i DSU, AOF og LO.

LÆS OGSÅ: Sang giver mig en umiddelbar glæde

I mange år var det helt naturligt, at man indledte et møde med en sang. Men en ny tids krav om effektivitet har skabt en anden kultur, hvor sangen ikke naturligt hører hjemme, siger han.

Blandt dem, som kontaktede Mogens Jensen efter hans indlæg, var Morsø Gymnasium i Nykøbing Mors. Gymnasiet, der tæller knap 400 elever, vedtog i september et sangmanifest. Musiklærer Christian Pallesen beskriver arbejdet med at give nyt liv til fællessangen som en sej kamp. Selv i juletiden er det svært at finde sange, som forener, lyder det fra Christian Pallesen.

Mængden af sange, som er fælles stof, bliver mindre. Jeg bliver mindet om det, når vi har juleafslutning og translokation, hvor vi har fællessang. At finde sange, som kan synges på tværs af generationerne, er meget svært. Og det er ikke kun, når man blander generationer, at det bliver svært at vælge sange, folk kan synge med på. Indbyrdes mellem eleverne er det også svært at finde sange, der forener, siger han.

Christian Pallesen og kollegerne på Morsø Gymnasium har dog ikke i sinde at give op. Set fra gymnasiets perspektiv handler sangen om mere end sang.

Sang styrker fællesskabet og forener. Fællessang udtrykker en væsentlig del af vores fælles identitet, så derfor prøver vi nu ved nogle konkrete tiltag at genopfinde glæden ved at synge sammen, siger Christian Pallesen.

Spørger man livsstilsekspert og foredragsholder Christian Grau, så skulle man have tidsånden i ryggen, hvis man vil give fællessangen nye vinger. Som fan af fodboldklubben F.C. København i over 20 år har han talrige gange oplevet, hvordan den fælles sang fra tribunerne på stadion løfter stemningen og styrker sammenholdet.

I forhold til for 10 år siden er der mange tegn på, at vi gerne vil fællesskabet. I dag er spørgsmålet om, hvad der binder os sammen, og hvordan velfærdssamfundet kan bevares, blevet temaer, som drøftes bredt. Det, som går igen, er, at vi gerne vil fællesskab. Men når man så står og ser på teksten til Det haver så nyligen regnet, så bliver det lidt svært bare at synge med. Vi er mange, som er vokset op med megen ironi og satire, som kæmper med helt forkerte indre billeder, når vi forsøger at synge med på de gamle sange uden at grine, siger Christian Grau.

Han sammenligner det at synge med at danse:

At synge er ret intimt, og derfor holder mange sig lidt tilbage, men det er som med dans. Når man først kommer ud på dansegulvet, så bliver man glad af det, men det er lettest at synge med, hvis man er så mange stemmer, at man kan gemme sig lidt.

Inge Marstal, der er professor emeritus i musikpædagogik og hørelærer ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, kender til danskernes blufærdighed over for at synge og har mødt mange, som siger, at de slet ikke kan synge.

Kan du tale, kan du også synge, men mange har desværre bildt sig selv ind, at de ikke kan synge, siger hun.

Mogens Jensens idé om et nationalt sangløfte bliver til virkelighed. Der er i første omgang nedsat en arbejdsgruppe, som skal udforme et manifest. Inge Marstal er med i gruppen. Når hun vil slå et slag for fællessangen, er det ikke mindst på grund af den glæde og livsbekræftelse, der er forbundet med at synge, men også med afsæt i de mange positive følgevirkninger, der er ved sang. Hun henviser til et tysk studie foretaget ved Goethe Universitetet i Frankfurt am Main, hvor man konkluderer, at folk, som synger i kor, har færre depressioner, er mindre stressede og har en mere positiv indstilling til livet end gennemsnittet.

At kunne udtrykke sig i fællesskab betyder meget. Børn, der synger, oplever, at de hverken kan skændes eller slås, når de synger. Senere i livet erfarer mange, at der er ting, som kan være svære at sige, men som man kan udtrykke gennem sang, siger hun.

Mens det nationale sangløfte bliver udarbejdet, har Mogens Jensen udformet sit helt eget manifest. Det oplever gæsterne i hans hjem jævnligt.

Når jeg har gæster, så foreslår jeg gerne, at vi synger sammen. Jeg har flere samlinger af sangbøger, som vi kan synge fra. Efterhånden er det blevet en tradition, og mine gæster er ikke længere overraskede.


Sangmanifest, Morsø Gymnasium 2013
Vi vil dyrke og styrke fællessang på Morsø Gymnasium for at:
Give elever og ansatte glæde ved at synge sammen. Det er dejligt at synge sammen.
Styrke vores fælles identitet på tværs af generations - og kulturforskelle ved at lære og synge et bredt udvalg af ældre og nutidige danske og udenlandske sange. Sange udtrykker væsentlige dele af vores identitet.
Gøre elever og ansatte trygge ved at bruge fællessang som et naturligt element i sociale sammenhænge. Fællessang giver fællesskabsfølelse.
Styrke fællesskabet. Sang forener.

Vi vil blandt andet udmønte manifestet ved at:
Dyrke fællessang ved begyndelse og/eller afslutning på møder/forsamlinger hvor det er muligt og belejligt.
Etablere et bredt udvalg med elever og lærere som skal udarbejde et idekatalog til hvorledes sang naturligt kan implementeres i de forskellige fag
Bruge sang og sange i undervisningen i fag og emner hvor det ligger i naturligt forlængelse af det faglige emne, - som et supplement til det faglige stof eller blot som en motiverende begyndelse på en undervisningslektion
Lave et fælles (elever og lærere) katalog over sange, som understøtter manifestets intentioner
Arrangere mindst en større event pr skoleår, hvor vi manifesterer over for os selv og offentligheden, at vi er en syngende skole
Vise kommende årgange af elever at vi mener det alvorligt og at det faktisk er sjovt og rart at synge sammen!