Prøv avisen

Hånden og ånden

INTERVIEW: Uden samhørighed mellem hånd og ånd »går det galt«, siger en af Danmarks bedste vævere, Jette Nevers, der blandt andet har udført talrige kirketekstiler. Hun er aktuel med retrospektiv udstilling på Museet på Koldinghus

Ordet kunsthåndværk er ifølge væveren og designeren Jette Nevers betænkeligt nær optagelse i glemmebogen. Netop derfor bør det nævnes straks - som et udtryk for den betydning, hun tillægger det. For »hånd og ånd hører sammen. Ellers går det galt«.

Deraf prioriteringen på hendes retrospektive udstilling, som netop er åbnet på Museet på Koldinghus: Det er en kunsthåndværkerudstilling. Den aktuelle anledning er, at Jette Nevers fylder 60 den 17. maj.

- Hvis ikke håndværket er i orden, bliver det ikke kunsthåndværk, der laves. I dag svigter man håndværket, og ikke alene inden for mit fag. Håndværkere ved ikke mere, hvad håndværk er. De gør det, der er nemmest, fordi det skal være billigt. Når jeg har besøg af elever fra designskolerne, og de hører, at jeg er tre uger eller mere om at lave et tæppe, er de ved at dåne. Ting må ikke tage tid. Tiden er vor største fjende, siger Jette Nevers, der i det avisinspirerede katalog maner til »dannelse inden for håndværket«. Hun har gjort det også i handling: I 30 år har hun haft praktikanter på sit værksted. Opholdene har varet fra ti måneder til to år. Pigerne, der har boet hos Jette Nevers og hendes mand, er kommet fra såvel Danmark som Island, Norge, Spanien, Japan og Sydamerika.

Jette Nevers har gennem de seneste årtier været anerkendt som en af de bedste danske vævere og tekstilkunstnere. Museumsinspektør Birgit Jenvold giver disse stikord til en beskrivelse af hendes arbejder: »Lys og skygge, enkle mønstre og naturlige materialer. Det er sagt om Nevers, at hun formår som de færreste at udforske selve væveteknikken for at kunne skabe de billeder og kompositioner, der siden danner grundlag for de enkelte arbejder«.

Hun slog tidligt igennem, allerede midt i 1960'erne, hvor hun gjorde sig bemærket med sine naturfarvede sjaler og ponchoer. Noget af det, hun siden er blevet kendt for, er hendes design gennem snart 25 år til duge fra Georg Jensen Damaskvæveri i Kolding. Hun har haft mange udsmykningsopgaver og udførte talrige unikke kirketekstiler. Desuden har hun samarbejdet med designfirmaet Kvadrat, der blandt andet producerer møbelstoffer. Hendes arbejde kan deles op i fire hovedområder: Billedvævningerne, de kirkelige opgaver, design af metervarer og de frie eksperimenter.

- Man skal eksperimentere. Hele tiden. Derfor bør man have mere end én væv. Jeg har selv fire. Jeg har to i gang med opgaver og to med eksperimenter.

Også computervæven har Jette Nevers forsøgt sig med. Men hun er vendt tilbage til væv uden computer:

- Dette tusindårige redskab! Uforandret. Men det er stadig muligt at udarbejde nye ideer ud fra gamle teknikker. Nye ideer til industrielt brug og unikke arbejder.

Birgit Jenvold om resultatet: - Jette Nevers' på én gang prunkløse og meget markante design i samklang med stor håndværkmæssig kunnen og kompromisløse krav til materialernes kvalitet har bevirket, at hun gennem årene har været blandt de udvalgte til at repræsentere og profilere dansk design på internationale udstillinger.

Lad os standse ved kirketekstilerne:

- Jeg kom ret tidligt i gang med kirkerne, først antependier og knæfald, senere desuden kortæpper og messehagler, fortæller Jette Nevers. For tiden har jeg bestilling på to messehagler. Jeg har solgt min store væv, så jeg kan ikke mere lave de meget store kortæpper. Når man bliver ældre, kan man simpelthen ikke mere bakse med en væv af dette omfang.

- Kirkerne er en kulturskat, som vi ikke kan værne nok om. I udlandet er kirkerne tit forfaldne. I Danmark værner vi om dem, samtidig med at vi accepterer, at moderne kunst og kunsthåndværk kommer ind i kirkerne. Men det skal være på en klassisk måde, så værkerne passer ind i rummet. Som om de altid har været der.

- Når jeg har opgaver i kirker, vil jeg gerne lave noget, som man kan se stammer fra vor tid. Men det skal kunne holde. Må ikke være poppet. Ikke være mode. Det skal have en ro, men må alligevel godt provokere lidt. Også mange af de gamle altertavler provokerer jo.

- Den indtil videre sidste messehagel, jeg har lavet, har en bund med noget specielt stof, hvor der indvæves småbitte kors i en stor flade, som changerer i to violette farver. Desuden har jeg broderet en tornekrone. Meget enkelt, meget diskret. Men der er et motiv. Menighedsrådet ville gerne have en tornekrone. Andre gange har jeg ikke på samme måde et udgangspunkt, men bestemmer helt selv. Så er det noget med farverne i kirken, jeg går ud fra.

- Jeg bruger i kirkerne ædle materialer som silke, hør, bomuld og uld. På udstillingen bevæger jeg mig over til papir. Jeg arbejder også i gummi. Det er begge gode materialer. Lige nu vil jeg ikke bruge dem i kirker, men det kommer måske. I dag bruger man papirsæder til mange kirkestole. Papir er stærkt.

- Du skal, siger Jette Nevers, hele tiden holde dig ajour med, hvad der foregår. Det er vigtigt at komme ud en gang imellem. At være væver er et ensomt arbejde. Men hvis ikke jeg kunne lide det, gjorde jeg det ikke. Jeg kan godt lide at sidde en hel dag derhjemme uden at snakke med nogen. Men jeg vil altså også gerne ud og se, hvad der foregår på designskolerne.

- Det er vigtigt for mig at rejse. Vide, hvad der foregår i verden. Lade mig inspirere.

- Når jeg synes, det er spændende at udstille i udlandet, er det ikke alene dette at få mine værker ud, der betyder noget. Også at opleve andre sammenhænge og se verden på en ny måde.

Jette Nevers kommer ud. Og holder sig ajour. Som én, der engageret i mere end sit eget arbejde, har hun været med til at styrke dansk tekstilkunst. Blandt andet gennem sit bestyrelsesarbejde.

Men stadig lever tekstilkunsten lidt tilbagetrukket i forhold til for eksempel billedkunst:

- Det har noget med forgængeligheden at gøre. Tekstiler er forgængelige. Det har også noget med det langsomme at gøre. Vævningen er så sen, at du er nødt til at tænke langt frem. Jeg er vant til, at tingene tager tid. Og jeg elsker langsigtet planlægning.

Jette Nevers' tekstildesign. Museet på Koldinghus. Alle dage 10-17. Indtil 9. juni.

grymer@kristeligt-dagblad.dk

Blå bog

Jette Nevers, 60 år den 17. maj, født i København. Uddannet på Danmarks Designskole 1961-1965. Eget værksted fra 1965. Gift 1966 med smedemester Henrik Nevers.

Debuterede i 1968 på Kunstnernes Efterårsudstilling og har siden deltaget i en lang række udstillinger både herhjemme og i udlandet, senest Biennalen 2002 på Kunstindustrimuseet. Lang er også listen over bestillingsopgaver, for eksempel udførte hun i 1997 tekstiler til Haderslev Domkirke. Jette Nevers har modtaget adskillige hædersbevisninger. Hun blev medlem af Kunsthåndværkerrådet ved dets oprettelse i 1978 og sad der i ti år. Fra 1979 til 1989 var hun medlem af en international organisation, World Craft Counsil. I dag er hun medlem af bestyrelsen for Kolding Designskole, hvor hun tidligere (da den hed Kunsthåndværkerskolen) har været lærer. Jette Nevers bor og arbejder i Otterup på Fyn, men flytter snart til Stoense på Langeland.