Her flytter folk til på grund af troen

Det aktive trosfællesskab i en række landsbyer i trekantsområdet virker som en magnet for mange kristne familier. De flytter hertil fra København og andre dele af Jylland for at møde ligesindede. Store bededag samles de til gudstjeneste og for at gå pilgrimsvandring

Maria og Lasse Torndahl købte parcelhus i Løsning for tre år siden. ”Vores børn skal vokse op et sted, hvor der er fællesskab og kristne værdier,” siger det 29-årige pædagoguddannede ægtepar, der venter deres andet barn. I forvejen har de Mathias på to år. –
Maria og Lasse Torndahl købte parcelhus i Løsning for tre år siden. ”Vores børn skal vokse op et sted, hvor der er fællesskab og kristne værdier,” siger det 29-årige pædagoguddannede ægtepar, der venter deres andet barn. I forvejen har de Mathias på to år. –. Foto: Lars Aarø/Fokus.

Ud til E45-motorvejen mellem Vejle og Horsens står en fire meter høj Kristusfigur formet som et kors og markerer entreen til det østjyske bibelbælte. Her er traktorer og mejetærskere på markarbejde et sjældent syn om søndagen. Her holdes hviledagen i hu.

Kan I se lyset, siger sognepræst i Løsning Kirke Henrik Højlund og slår armene i vejret.

LÆS OGSÅ: Aktivt kirkeliv tiltrækker børnefamilier

Dagslyset sender en lysstråle ned over den høje, brede kirkevæg. Solen skinner rigtigt nok fra en klar blå himmel denne søndag eftermiddag. Elektrisk guitar, trommer og stemmer fylder kirkerummet.

Kom, nu er det tid til at tilbede dig, synger menigheden. Nogle kan ordene udenad, andre støtter sig til teksten, der er kastet op på væggen med en overheadprojektor. Ved trommesættet sidder 29-årige Lasse Torndahl. På en af de bordeauxbetrukne stole foran lovsangsbandet sidder hans jævnaldrende højgravide hustru, Maria Torndahl, med parrets toårige søn på skødet. Familien er ligesom mange aktive kirkegængere her på egnen tilflyttere.

Vi flyttede hertil, fordi der er et godt og aktivt kirkeliv, og fordi vi kan lide den forkyndelse, som præst Henrik Højlund står for, begrunder Lasse Torndahl.

Før boede parret i Jelling nord for Vejle, hvor de uddannede sig til pædagoger. Her kom de i Indre Mission og var glade for det, men parret følte sig ikke hjemme i den lokale kirke og var uenige med præsten.

Derfor begyndte vi at køre til Løsning Kirke for at deltage i gudstjenesterne der. Her mødte vi andre unge par, som var glade for byen. På det tidspunkt ventede vi Mathias, og det betød meget for os, at der var børnekirke og et kristent fællesskab for vores børn at vokse op i, forklarer han, da parret inviterer indenfor i deres nye hjem.

Det er et klassisk parcelhus fra 1970erne i et af Løsnings villakvarterer med vejnavne som Grundtvigsvej, Brorsonsvej og Kingos Allé. Huset kostede 1,1 million kroner. Mere måtte det ikke koste, for parret ville have råd til at arbejde på nedsat tid.

Vi har altid haft det sådan, at vi ikke vil arbejde fuld tid, fordi vi vil have tid til at være sammen med hinanden og vores børn, siger Lasse Torndahl.

Fra dag ét følte parret sig hjemme i den østjyske landsby, selvom de hverken havde job eller familie på egnen.

Vi havde ikke boet her i mange dage, før en fra kirken bankede på døren og bød os velkommen med en buket blomster, fortæller Lasse Torndahl, der arbejder som børnehavepædagog. Hurtigt efter ankomsten blev Maria Torndahl inviteret med i en gruppe bestående af gravide fra kirken.

Det var fantastisk for os at få så stort et netværk så hurtigt, siger Maria Torndahl, der arbejder i en døgninstitution for handicappede.

En gang om ugen deltager parret i en bibelkreds. Derudover er Lasse Torndahl engageret i et omsorgsudvalg i Indre Mission, der koordinerer madlavning og madudbringning til syge eller pressede mennesker. Parrets toårige søn, Mathias, ormer sig rundt i den sorte lædersofa. Forældrene holder et skarpt øje på drengens pludselige arm- og benbevægelser, der flere gange er faretruende tæt på kakaomælken på bordet.

Hele 92 procent af indbyggerne i Hedensted Provsti er medlem af folkekirken. Tallet er højt sammenlignet med landsgennemsnittet, som er på 82 procent. Hedensted Kommune har en høj fødselsrate og er ifølge Provstianalysen fra 2009 et område, man flytter til, når man stifter familie. Skilsmisseprocenten er under landsgennemsnittet. Hedensted Provsti adskiller sig også fra landsgennemsnittet ved at have en større andel af par og tilsvarende færre enlige. Kun ni procent er singler, mens det på landsplan er 16 procent. Selvom landsbyerne i det østjyske bibelbælte de seneste år har oplevet, at mange butikker er lukket, har de langtfra lagt sig ned. Takket være en aktiv borgerforening og et rigt kirkeliv er der solid vækst i området. Indbyggertallet er stigende. Kommunen har et stort foreningsliv bestående af 200 foreninger og 27 lokalråd. Ifølge Hedensteds borgmester, Kirsten Terkilsen (V), er de aktive kristne et plus for området.

De har et stort netværk, som også smitter af på resten af lokalsamfundet. Der er en høj grad af engagement og frivillighed i forhold til vores lokalcentre og fritidsliv, siger borgmesteren, der betegner sig selv som kulturkristen.

Ildsjæle er ordet, formanden for Øster Snede og omegns lokalråd, Bent Sørensen, sætter på flere af sine naboer. Da Indre Mission opførte et nyt missionshus sidste år, skrabede menigheden 5,7 millioner kroner sammen til byggeriet blandt venner og medlemmer. Derudover lagde det lokale missionssamfund 2000 timers frivilligt arbejde i opførelsen. Også i Løsning indsamlede menigheden en lille million kroner til hjælp til byggeriet af en ny kirkesal i 2008. Da Bøgeballe Friskole for 10 år siden skulle bygge en ny hal, gik forældrene sammen og byggede hallen ved fælles hjælp.

De kristne giver liv til lokalsamfundet, og der er en stor lyst til at hjælpe til. Jeg er ikke selv en del af nogen menighed, men jeg kender mange, der er, og jeg oplever ikke nogen form for eksklusion eller missionering. Vi har respekt for hinanden troende såvel som ikke troende, siger Bent Sørensen.

Hos Safins Pizza på hovedgaden i Løsning er man også glade for det aktive kirkeliv. Ved lovsangsgudstjenester bestiller kirken 25 familiepizzaer, som serveres i sognegården sammen med rød saftevand. Søndagsskole, kvindeaften, rytmisk legestue, romantisk middag for nygifte, morgengudstjeneste i hverdagen, udflugt for besøgsvenner, børneklub, juniorklub, teenklub, høstfest, foredrag og koncerter. Det er blot nogle af de mange aktiviteter, kirken arrangerer. Lørdag den 12. maj arrangerer Løsning Kirke og Indre Mission arbejdsdag, hvor menigheden hjælper byens borgere med at ordne have, gøre rent og købe ind. Kirken samarbejder også med den lokale spejderforening KFUM og K, idrætsklub, kunstforening og borgerforening, hvor den er med til at arrangere fastelavnsfest, børnekor og landskamp på storskærm ved den årlige byfest.

Der er en historisk forklaring på den store kirkegang i Løsning, Korning og Øster Snede Sogn. Det var på denne egn, at vækkelsesbevægelsen De Stærke Jyder opstod. De regnes for at være landets første kristne lægmandsbevægelse. De styrede tros- og kirkelivet gennem 1800-tallet og op til begyndelsen af forrige århundrede. Bevægelsens luthersk-ortodokse teologiforståelse var inspireret af den danske pietistiske hofpræst og biskop Erik Pontoppidan. De var ortodokse i læren og pietistiske i deres livsførelse. Det fortæller en af efterkommerne, landmand Jens Peter Christensen.

Dans og kortspil betragtede de som en synd. Til gengæld drak de snaps, kaffe og røg tobak, siger han.

Der blev lagt vægt på den enkeltes indre vækkelse. Tro skulle både føles og udtrykkes. De kaldte til kamp mod den rationalistiske forkyndelse, som på den tid herskede i kirker og skoler. Det gav sig udslag i en hård strid om de lærebøger, der blev brugt i skolen. De Stærke Jyder besluttede at holde deres børn væk fra undervisningen og blev straffet af myndighederne med bøder og tugthus. Nogle af bønderne blev idømt flere dages arrest på vand og brød. En smed i Korning blev idømt et års fængsel i Viborg Tugthus for overfald på sognepræsten i Løsning og Korning. Kampen omfattede også den nye evangelisk-kristelige salmebog, som gav anledning til direkte sangkrige på egnen. I Rårup Kirke blev der otte søndage i træk sunget i munden på hinanden. Præsten, kordegnen og dele af menigheden sang én salme og de stærke en anden efter Kingos Salmebog. I 1839 fik De Stærke Jyder af kongen tilladelse til at oprette privatskoler til deres børn og benytte de lærebøger, som de ønskede til skolebrug og konfirmationsforberedelse. Dermed gav kongen De Stærke Jyder religionsfrihed 10 år før, at resten af landet fik det med Grundloven i 1849. Derefter opstod 12 private skoler på egnen, hvoraf en af dem, Bøgeballe Friskole, stadig eksisterer i dag som en populær kristen friskole også for ikke-troende familiers børn. Ifølge tiptipoldebarnet til en af De Stærke Jyder er det i dag en anden kirkestrid, der eksisterer. Nemlig den mellem staten og folkekirken i for eksempel spørgsmålet om vielser af homoseksuelle.

Det er en strid, der optager os meget. Måske ender det med, at dele af menigheden i Hedensted Provsti melder sig ud af folkekirken, siger Jens Peter Christensen fra Korning.