Indadvendte og udadvendte medarbejdere er lige vigtige

Hobbyvirksomheden Creativ Company bruger medarbejdertest for at få arbejdspladsens godt 140 medarbejdere til at fungere så optimalt som muligt. Og det kræver både indadvendte og udadvendte ansatte

Tegning: Peter M. Jensen
Tegning: Peter M. Jensen.

Det er middagstid, og der er kø i kantinen hos Holstebro-virksomheden Creativ Company, der sælger hobbyartikler. Ansatte fra virksomhedens forskellige afdelinger flokkes om tag selv-bordet, mens de småsnakkende udvælger salat og kød fra grillen. Umiddelbart er det ikke til at se på folk, hvem der arbejder med hvad er de mon i økonomiafdelingen, salgsafdelingen eller på lageret? Ligeledes er det heller ikke ved første øjekast til at gætte, hvem der er de udadvendte typer, der får energi af at være sammen med mange mennesker, og hvem der er mere indadvendte og primært lader batterierne op, når de er alene.

Selv ved de det, og HR-chef hos Creativ Company Pia Ørskov ved det også. En del af virksomhedens ledelsesfilosofi går nemlig ud på at personlighedsteste samtlige medarbejdere for at finde ud af, om de er introverte eller ekstroverte. Således er virksomheden en del af en større tendens til, at danske arbejdspladser bruger test til at placere medarbejdere på de retter pladser. På den måde kan man nemlig udnytte deres potentiale bedst muligt og skabe de bedste arbejdsdynamikker, forklarer Pia Ørskov.

PERSONTYPETEST: Prøv dig selv her (eksternt link)

At vi tester folk er ikke ment som en selskabsleg på damebladsniveau. Vi gør det, for at den enkelte kan få en anden indsigt i sig selv og for at få vores afdelinger og teams til at fungere så optimalt som muligt. Det er et redskab til at se på sig selv, men det er ikke noget, man skal bruge som en undskyldning, og det er heller ikke ment som et skjold, man kan gemme sig bag. Men man får en god indsigt i, hvorfor man har det, som man har det, og hvorfor man gør, som man gør, siger HR-chefen og udpeger en korthåret kvinde i kantinekøen.

Det her er Lotte. Hun er introvert.

Kvinden smiler bekræftende. Det viser sig at være Lotte Littau Kjærgaard, der er administrerende direktør i virksomheden. Virksomhedens anden direktør, Peter Nør-gaard, er til gengæld udpræget ekstrovert.

Vores to direktører er hinandens modsætninger. Og det illustrerer nok meget godt, at det kan være en fordel med forskellige personligheder, når man skal løse en opgave eller et problem, mener HR-chefen, der i øvrigt selv er introvert.

Det første, man ser, når man træder ind ad døren hos Creativ Company, er en lang række diplomer, som virksomheden har fået for at være en god arbejdsplads. I november 2010 blev den kåret til Danmarks næstbedste arbejdsplads, og i maj 2011 fik den prisen som Europas tredjebedste arbejdsplads. En del af virksomhedskulturen handler om at skabe et godt arbejdsmiljø hvor ledestjernen ikke kun er kroner og øre, som Creativ Company selv formulerer det på sin hjemmeside. Med til filosofien hører altså test af medarbejderne.

I det store mødelokale ved siden af kantinen hænger farverige bannere, der forklarer om Jungs typeindikatorer (JTI). Det er den model, Creativ Company benytter til at finde ud af, om de ansatte er ekstroverte eller introverte. Hver medarbejder bruger cirka en halv time på at svare på en række spørgsmål om sig selv. Efterfølgende er det muligt at placere medarbejderen i et typeskema. Ofte vil sælgere og journalister vise sig at være ekstroverte, mens ingeniører og professorer er introverte, fremgår det af skemaet.

JTIen handler om at finde frem til menneskers forskelligheder. Hvorhen den enkelte foretrækker at rette sin opmærksomhed eller finde sin energi. Hvordan den enkelte foretrækker at modtage indtryk. Hvordan den enkelte foretrækker at træffe afgørelser. Hvilken livsstil han eller hun foretrækker. Som ekstrovert vil man primært hente sin energi fra den ydre verden, mens man som introvert får sin energi fra den indre verden, forklarer Pia Ørskov.

Hun er selv certificeret til at teste de ansatte, og det er som udgangspunkt frivilligt, om medarbejderne vil testes. Indtil videre har alle dog indladt sig på både testen og den efterfølgende obligatoriske samtale med HR-chefen. Og det er ikke sådan, at ens testresultat efterfølgende bliver udbasuneret i kantinen.

Vi har ikke en stor tavle hængende til offentligt skue, hvor alle profilerne er plottet ind. De ligger i en skuffe i HR-afdelingen. For nogle medarbejdere er det vigtigt, at det ikke bliver en offentlig ting, om de er det ene eller det andet. Derfor bruger vi også tid på at samle op, så folk ikke bliver kede af resultatet. Det er også vigtigt at sige, at vi ikke bruger testen som et rekrutteringsværktøj. Det ville ikke give noget troværdigt billede at teste en person så tidligt. Vi tester som regel folk, når de har været ansat her i tre måneder, fortæller hun.

Selv oplevede Pia Ørskov det i sin tid som en lettelse at finde ud af, at hun bare var introvert, og at det var derfor, hun blev udmattet af at gå til receptioner med en masse folk, hun ikke kendte. I dag bruger hun også denne selvindsigt til at udfordre sig selv, og hun har ikke noget problem med at stille sig op på ølkassen i kantinen og komme med beskeder til husets 143 medarbejdere.

Så umiddelbart er der sikkert mange, der bliver overrasket over, at jeg faktisk er introvert. Man skal være tro mod sig selv og sin type. Men samtidig handler det også om at lære de kneb, der er, til at begå sig bedst muligt, så man udvikler sig som menneske, siger hun.

Når man bevæger sig rundt i Creativ Companys lokaler, kan man mærke, at der nok er noget om snakken, når testen siger, at folk, der arbejder med salg og marketing, ofte er udadvendte og talende, mens de, der har et job, hvor de primært skal fordybe sig, er mindre larmende. Økonomiafdelingen er kendt som husets stille afdeling. Og til trods for at næsten alle mand er på arbejde denne dag, er der tyst i kontorlandskabet, hvor de ansatte arbejder koncentreret ved deres computere. Med undtagelse af økonomichefen, der har sit eget kontor, er det da også alle medarbejdere her, der er testet introverte.

Torben Møller Kristensen, der er business controller i afdelingen, har det helt fint med at være på det introverte hold.

Andre i huset synes, at vi er en meget stille afdeling, og det er da også rigtigt, at der er mere stille her end i resten af huset. Faktisk er der nogen, der tror, at vi slet ikke siger noget. Selv ser vi det som et godt tegn, fordi det betyder, at vi er optaget af at arbejde. Og hvis vi snakker, er det bedst, at vi gør det samtidig, for ellers forstyrrer vi hinanden.

Jeg tror, det er en fordel, at vi er den samme type her i afdelingen, hvor vi har brug for at fordybe os, tilføjer han.

Han er helt bevidst om, at det betyder, at økonomiafdelingen ikke altid får reklameret lige så meget for det arbejde, den udretter, som for eksempel sælgerne i huset. Men sådan er det nu engang.

Jeg ønsker mig ikke over i en anden profil. Det gør jeg ikke. Men jeg synes, det er en fordel, at jeg er blevet mere bevidst om mine egne stærke og svage sider, siger han.

Nedenunder i salgsafdelingen sidder Jette Gregersen med titlen international account manager. Hun er ekstrovert. I begyndelsen var hun lidt skeptisk, da hun blev opfordret til at blive testet.

Jeg var bange for, at jeg så ville blive sat i bås. Men min frygt blev gjort til skamme, fordi jeg syntes, at testen var meget rammende, både hvad angår plusser og minusser. Jeg føler mig ekstrovert, så derfor havde jeg det rigtig godt med, at det var det, testen viste.

Jeg tænder på at komme ud blandt mennesker og at komme på messer og lave tilbud til kunder. Jeg har det bedst med korte opgaver, mens jeg går til, hvis jeg skal skrive en lang afhandling, og jeg vil hellere gå hen til min kollega og give en personlig besked frem for at sende en mail, fortæller Jette Gregersen.

Hendes nærmeste kollega i afdelingen er til gengæld introvert, og det er en stor fordel for samarbejdet at vide, hvordan ens kollega er indrettet, mener hun.

Vi har løbende en rigtig god dialog om, hvad der er vores styrker og svagheder, og det gør det også lettere for os at dele opgaverne imellem os, siger Jette Gregersen.

Også Hugo Mikkelsen, der er leder af servicecenteret hos Creativ Company og fuldstændig ekstrovert, ser en stor fordel i, at hans nærmeste kollega, assistent Majbritt Sig Jensen er introvert.

Majbritt er god til at skubbe mig tilbage på rette spor, når det hele stikker lidt af for mig. Vi er så udpræget i hver sin ende af skalaen, at vi virkelig supplerer hinanden godt. Jeg kan lide Majbritts systemer, mens jeg tror, at hun kan lide min friskhed, siger han.

Hugos ekstroverte personlighed gør det nemmere for mig at tage lidt lettere på tingene og nogle gange være lidt mere lalleglad, bekræfter Majbritt Sig Jensen.

I stedet for medarbejderudviklingssamtaler har man hos Creativ Company to gange om året teamudviklingssamtaler, hvor man netop snakker fortroligt med de mennesker, man arbejder tættest sammen med. Med til samtalerne er også HR-chef Pia Ørskov.

Det giver som en regel en meget god snak. Har man for eksempel en kollega, som man synes er lidt irriterende, finder man måske ud af, at det primært skyldes, at han eller hun er en anden type end en selv og arbejder på en anden måde, forklarer hun.

Ved samtalerne bliver det også ofte tydeligt, om de ansatte er placeret rigtigt i deres nuværende funktion. Da en mandlig medarbejder blev ramt af stress, kiggede Pia Ørskov på hans testprofil. Det viste sig, at de arbejdsopgaver, han havde fået tildelt, ikke passede særlig godt til hans temperament og personlighedstype.

Så ved at foretage nogle justeringer i hans arbejdsopgaver kunne vi hjælpe ham.

Hun har endnu ikke oplevet, at det har været en ulempe for nogen af de ansatte at få afklaret, om de er introverte eller ekstroverte. Heller ikke selvom hun synes, at der i samfundet og i mediebilledet er en tendens til at fremhæve ekstroverte værdier.

Det er rigtigt, at det hele tiden er de ekstroverte, vi ser. Det er umiddelbart dem, der sætter dagsordenen og dem, der virker attraktive, fordi de er dygtige til at tale. Men vores mål med at teste folk er netop at skabe ligeværdighed mellem typerne og understrege, at vi har behov for begge slags. Vi har både brug for de introverte og de ekstroverte.


Find ud af hvilken type du selv er her