Kræsenhed og kontinuitet

PORTRÆT: Komponisten György Kurtg, der i næste uge modtager Léonie Sonnings Musikpris, har et skarpt øre og en forfinet sans for musik

Nogle vil måske undre sig over, at en forholdsvis ukendt og svært tilgængelig komponist som György Kurtg på næste torsdag modtager Léonie Sonnings Musikpris på 300.000 kr. ved en koncert i Radiohusets Koncertsal i København. Til gengæld kan man som publikum glæde sig over, at der i den forbindelse er arrangeret adskillige virkelig gode muligheder for at lære hans musik at kende. Komponisten selv bliver det nok også interessant at stifte bekendtskab med.

György Kurtg kom til verden i 1926 i Rumænien. Som barn lærte han at tale sin fødebys tre sprog, ungarsk, rumænsk og tysk. Senere har han også lært sig fransk og engelsk samt russisk for at læse Dostojevskij på originalsproget. Den første kompositionsundervisning fik han i Timisoara, og i 1942 barslede han med sit første værk, en suite for klaver. I september 1945 krydsede György Kurtg ligesom komponistkollegaen György Ligeti illegalt grænsen til Ungarn for at studere på Franz Liszt Musikakademiet i Budapest. Her studerede han indtil 1955, i 1948 blev han ungarsk statsborger.

György Kurtg har beskrevet, hvordan hans verdensbillede brast, da russerne i 1956 invaderede Ungarn. Året efter fik han mulighed for at rejse til Paris, hvor han arbejdede med sig selv hos kunstpsykologen Marianne Stein. Samtidig fulgte han Milhauds og Messiaens kompositionsklasser i Paris. Hos Marianne Stein lærte han at koncentrere sig om mindre enheder i sine kompositioner, hvilket fik stor betydning for udviklingen af hans personlige stil. I 1958 vendte han tilbage til Ungarn, hvor han på baggrund af sine erfaringer etablerede sig i musiklivet. 1960-1968 arbejdede han som repetitør ved Budapests Nationalfilharmoni. Derefter blev han professor i klaver og kammermusikdocent ved Musikakademiet samme sted.

Efter at have nået pensionsalderen i Ungarn, er György Kurtg og hans kone, Mrta, rejst til Frankrig, hvor han har fortsat sin undervisning. De bor nu i Bordeaux. György Kurtg er berygtet for sin entusiasme og sine kritiske kommentarer, når han underviser. »Jeg forstår kun musik, når jeg underviser«, har han engang sagt til en af sine elever. Hans lektioner i kammermusik har fået vidtrækkende betydning for musikere som pianisten Andrs Schiff og Zoltn Kocsis. Komposition har György Kurtg aldrig undervist i. Her taler musikken for sig selv. Hans stil er for en stor del påvirket af Anton Webern og Bel Bartok. Komponistens radikale værker har deres egen klang og udvikling, men de søger og afslører konstant musikkens historiske rødder. György Kurtg har skrevet omkring et halvt hundrede værker, og de er næsten alle korte og intense med tæthed og nøje afvejning i udtrykket.

kultur@kristeligt-dagblad.dk

Fakta

Kurtag i Danmark

På søndag kan man høre hans Kafka-Fragmenter fra 1985 for sopran og violin i Louisianas Koncertsal. Tirsdag 16. september spiller Athelas Sinfonietta Copenhagen - foruden andre Kurtg-værker - hans »quasi una fantasia« i Radiohusets Koncertsal. Værket »concertante for stort orkester« uropføres ved torsdagskoncerten den 18. september, hvor Kurtag modtager Leonie Sonnings Musikpris. Endelig kan man se frem til Stjernekoncerten i Radiohusets Koncertsal lørdag 20. september, hvor György og Mrta Kurtag spiller firehændigt musik af György Kurtag og J. S. Bach.

Leonie Sonnings Musikpris er på 500.000 danske kroner. I fjor gik prisen til Alfred Brendel, og prisen er tidligere uddelt til blandt andre Miles Davis, Olivier Messiaen, Isaac Stern og Benjamin Britten.