Prøv avisen

Lægens 10 gode råd mod stress

Speciallæge Jørgen Lunds 10 råd mod stress. - Foto: stock.xchng.

Speciallæge Jørgen Lund giver her sine ti bud på, hvordan man kan undgå vedvarende stress

1) Kend dine stress-signaler. Dine stress-signaler er i virkeligheden signaler fra din indre skytsengel. Den våger over dig og giver signal, når du er på vej ind i noget, der ikke er rigtigt for dig. Disse signaler er i starten svage. Det kan være irritabilitet, lidt dårligt humør, lidt søvnbesvær - men hvis du ikke reagerer på dem, bliver de stadig kraftigere - og det kan ende med, at du bliver syg.

2) Husk balance mellem udfordringer og ressourcer. Passende mængde udfordringer og passende mængde ressourcer. Er der for mange udfordringer i dit liv, giver det stress. Er der for få udfordringer, giver det kedsomhed og frustration, en anden slags stress.

3) Hold pauser i dagens løb. 5-10 minutters pause 1 eller 2 gange om formiddagen, det samme om eftermiddagen og en halv times frokost. Det gør dig mere effektiv, og du får det sjovere med dit arbejde.

4) Motioner. Motion indgår i behandlingen i stress og ikke mindst depression. Motion har en række normaliserende funktioner på de ting, der går galt i dit nervesystem. Motion - alene eller sammen med venner, familie, kolleger eller andre.

5) Brug din indflydelse. Jo mere indflydelse, du selv har på din situation, jo bedre er det for dit stressniveau. Tænk over, hvor du kan skaffe dig mere indflydelse. Snak med chefen, med kolleger etc.

6) Prioriter dine arbejdsopgaver - det vigtigste først derefter rutineopgaverne. Og ikke omvendt. Læg en plan. Skriv planen ned.

7) Vær tro mod dine inderste værdier/holdninger. Du kan alligevel ikke lave dine holdninger om. Ofte opstår stress netop, når nogle af dine inderste værdier er under trussel fra omgivelserne. Eks: Er du til at gøre dit arbejde ordentligt, giver det stress, hvis der er så meget pres på dig, at du ikke kan nå det. Du kan føle dig presset til at sjuske.. og denne form for stress rammer hårdt.

8) Find en ressourceperson at tale med. En partner, et familiemedlem, en HR-person, en chef, en ven.

9) Sæt specifikke mål - husk at nyde rejsen derhen. Dine mål skal være i overensstemmelse med dine værdier. Værdier er overordnede, abstrakte, noget, du allerede har. Mål er konkrete, målelige og det tager måske lidt tid at arbejde henimod dem. Men når værdier og mål passer til hinaden, bliver det sjovt at opnå de enkelte mål.

10) Søg hjælp - om nødvendigt. Stressklinik, læge, psykolog, coach...

Kilde: stressklinikken.dk. Forfattet af speciallæge Jørgen Lund. Bragt med tilladelse.