Medlem af Jubii-familien

MODERNE FÆLLESSKABER: Hos Danmarks største internetfirma tilbyder man sine medarbejdere et nærmest færdigpakket fællesskab. Der er sågar stillet senge op til overnatning, som nogle af de mest specialiserede medarbejdere benytter sig af

En liflig duft af mad slår én i møde, straks man træder ud af elevatoren på 2. sal i Kongens Bryghus yderst på Vesterbro i København. Her residerer Jubii A/S, Danmarks mest besøgte portal på internettet, der beskæftiger 150 medarbejdere. Gennemsnitsalderen er 29 år. Virksomheden søger for tiden i helsides avisannoncer efter 40 nye medspillere. De skal være med til at udvikle nye projekter, idet Jubii er blevet udnævnt til udviklingscenter af ejeren, Lycos Europe, der er førende inden for europæisk internet-virksomhed. - De mennesker, vi har brug for, er specialister i programmering, og dem er der ikke ret mange af i Danmark. Foreløbig har vi kun ansat to nye medarbejdere, så hvis vi får resten ansat i løbet af et år, vil jeg være glad, siger Jubii's medstifter Martin Thorborg, der i posede sorte cowboybukser og stribet sweater ikke ligner den marketingsdirektør, han er. De højt kvalificerede medarbejdere prøver Jubii at lokke til sig med fleksible arbejdstider, bordfodbold, lækker mad fire gange i døgnet tilberedt af egne kokke, massage, masser af fester og aktiviteter - og gratis cola, kaffe, te, softice og slik. Og som der står på firmaets egen hjemmeside på internettet: At arbejde på Jubii er som at være med i en stor familie! - Næsten alle her har fundet blivende venner. Det, vi kan tilbyde, er, at man kan føle sig som en del af noget større, nyt og spændende. Jubii er samtidig et firma for alle med fagligt høje kvalifikationer, som gerne vil engagere sig i virksomheden. Hvis vi skal vælge mellem en højt kvalificeret, men asocial person og en social person, der er knap så kvalificeret, vælger vi den sidste. For hvis folk fungerer godt med hinanden, kommer kreativiteten også. En primadonna, der sidder og spreder dårlige vibrationer, ødelægger det for andre, fastslår Martin Thorborg. Han viser vej til kantinen, hvor medarbejdere er i gang med at forsyne sig fra frokostbuffetens udvalg af grøn salat, lune retter, pasta, fisk og vegetarmad. For enden af lokalet står fodboldspillet, der også optræder som blikfang i stillingsannoncen. - I mine øjne er det soleklar logik at bruge penge på medarbejderne, men der er selvfølgelig også bagdele ved den udstrakte personalepleje, fortæller Martin Thorborg og fortsætter: - Nogle mennesker er ikke gode til at administrere den frihed under ansvar, som vi uddelegerer her. De helt unge 19- til 20-årige betrager goder som en selvfølge. Det kan være irriterende, når de kan finde på et surmule over, at der ikke er mere kokosdrys til softicen. Så må man tage en snak med dem, og der har da været tilfælde, hvor vi har måttet skille os af med folk og rådet dem til at høste nogle flere erfaringer på arbejdsmarkedet. - Nogle gange tager det også overhånd med både fodbold- og computerspil, der bliver sjovere end arbejdet. Så tager vi en kold tyrker og lukker for det i en måned. For selv i en liberal virksomhed som vores kan der gå for meget Anders And i den. Men der er også positive sider ved at lege, så man kan være udhvilet til de perioder, hvor der skal løbes stærkt. Folk er her gennemsnitlig 40 til 45 timer om ugen. Hvis de arbejder dybt koncentreret i 37 timer, er det da i orden at bruge resten af tiden på spil. Det lyder som en stor legeplads? - Ja, men vi er også meget produktive. Folk bliver ikke satte på samme måde som andre steder, for her forandrer tingene sig konstant. Det skal være sjovt, samtidig med at vi tjener penge. Jubii har anskaffet senge til ansatte, der ønsker at overnatte på jobbet. Men det er overvejende de 12 til 14 medarbejdere, der udvikler firmaets chatroom på internettet, der bruger dem. - Det er ikke et flertal, der synes, det er fedt at overnatte her, for de fleste har kærester og et normalt liv, de gerne vil hjem til efter arbejdstid. Medarbejderne i chatteamet udgør en subkultur. Hele deres liv er centreret omkring Jubii. Det er ekstremt intelligente mennesker, der er så specialiserede på deres felt, at de har svært ved at socialisere med andre, der ikke deler deres interesse. Her er de største maskiner, den bedste internetforbindelse og kolleger, de kan tale med om deres største hobby. Hvad skulle de tage hjem efter, spørger Martin Thorborg, der ikke har som mål, at hverken han selv eller de ansatte skal være til rådighed hele tiden. - Men hvis nogen ønsker at være her døgnet rundt, ja, så finder vi ud af det. Vi kan jo ikke smide folk ud, selv om jeg da nogle gange har haft fat i dem og sagt: Nej se, solen skinner, kan I så komme ud og spille fodbold! Jubii samarbejder ikke med hverken arbejdsgiver- eller fagforeninger. - Hvis det her ramler, hvad der ikke er store chancer for, bliver de ansatte ikke arbejdsløse. Skriv lige Jubii på cv'et, og du vil få et nyt job i løbet af et kvarter. Vi bliver konstant kontaktet af headhuntere, for så stor er efterspørgslen på dygtige programmører. Jeg er fuldkommen ligeglad med, om medarbejderne er i fagforening, men jeg gider ikke høre om det. Fagforeninger er gode for virksomheder, der ikke behandler folk ordentligt. Men hvis en medarbejder her kommer og siger, at »min fagforening siger...«, må den person ikke være særlig stærk. Det er ligesom at tage mor med på arbejde. Gudskelov hviler vores medarbejdere så meget i sig selv, at de kommer og snakker med os, hvis de har et problem. - Vi har ingen overenskomst, og jeg er heller ikke medlem af Dansk Arbejdsgiverforening. Det ville jeg ikke kunne holde ud. Når det handler om barselsorlov, at passe syge børn, gå til læge og tandlæge, kan folk gøre, som det passer dem. Der er ingen smalle steder, siger Martin Thorborg og tilføjer: - Men vi forventer, at de er engagerede, giver den en skalle og er loyale. Det er høje forventninger, og det er gensidigt. Så længe begge parter kan levere det, er det fint.