Prøv avisen

Min tro giver mig noget ydmyghed

-- Synes du ikke verden hænger for godt sammen til at være evolution? Se dig omkring. Vi mennesker står i fare for at tro, at vi kan bevise alt. Det er en farlig tanke for mennesker, der har rimelig meget anlæg for storhedsvanvid og risikerer at give sig selv status som Gud. Min tro på Gud giver mig noget ydmyghed, siger Jokeren. -- Foto: Kristian Djurhuus.

Det at Jesus tog skraldet for os, betyder enormt meget for mig, for jeg har virkelig været en møg-stodder, siger rap-musikeren Jokeren alias Jesper Dahl

Der står en ikon på et torv i Ringsted. Kun supermarkedet på torvet, kan få folk af huse denne regnvåde lørdag eftermiddag i april, hvor en silende regn får kunderne til at sætte kursen mod butikkens dør med sænkede hoveder. Skønt ikonen, der på afstand ligner Kristus, lyser op i de røde og gyldne farver er der ingen der får øje på den.

Det er Jesper Dahl, 32 år, alias Jokeren, der er kommet til Ringsted med ikonen. Billedet er i virkeligheden et portræt af Jokeren, et af Danmarks varmeste rap-navne, malet med mange af ikonens klassiske virkemidler. Han er kendt for at rappe om stoffer og sex, for han skriver om alt det, der optager ham. Men da han skulle i gang med teksterne til det seneste album, valgte han at åbne for hans religiøse side og særligt hans forhold til kristendommens hovedperson. Albummet fik den modsætningsfyldte titel "Gigolo Jesus"

– Gigoloen er begæret, synden og den dyriske gøren som det falder en ind. Jesus er repræsentanten for det gode, kærligheden og samvittigheden. Jeg har været i mine lysters vold, men med min nye cd prøver jeg at vise en anden side af mig selv, siger Jokeren.

Ringsted er femtende stop på hans rejse gennem landet, og han har han fået mange kommentarer for sin nye fremtoning. Når et idol kendt for sin hang til alkohol og stoffer bekender troen på Jesus som Guds søn, så er en af de klassiske reaktioner: "Wow, nu er Jokeren blevet helt vild hellig".

– Siger man, at man er kristen, så tror folk, at man er sådan en tør pind. Det gør mig ikke til en mindre rod, at jeg tror på Gud, beder og går i kirke, men det gør mig måske stærkere.

Jesper Dahls forældre fravalgte barnedåben på sønnens vegne, men da han var ti år, meddelte han, at han ville døbes. Familien var flyttet fra København til Hillerød, hvor han havde fået en klasselærer, der sørgede for at klassen i løbet af tre år fik læste hele Bibelen op.

– Min mor havde læst højt af den nordiske mytologi og i min tidlige barndom identificerede jeg mig stærkt med Loke og levede mig ind i den rolle. Den nordiske mytologi var mit religiøse verdensbillede indtil, jeg mødte min dansklærer, der var meget engageret i kristendommen. Mine forældre var lidt overraskede over, at jeg så tidligt vidste, at jeg ville døbes, men de bakkede mig op, siger han og når man spørger, hvordan han kan tro at der findes en Gud, svarer han med et modspørgsmål.

– Synes du ikke verden hænger for godt sammen til at være evolution? Se dig omkring. Vi mennesker står i fare for at tro, at vi kan bevise alt. Det er en farlig tanke for mennesker, der har rimelig meget anlæg for storhedsvanvid og risikerer at give sig selv status som Gud. Min tro på Gud giver mig noget ydmyghed, siger han og tilføjer:

– Jeg har undersøgt andre religioner, men den protestantiske kristendom er det, jeg altid vender tilbage til. Nogle synes, vi har den mest kedelige religion i verden og der er for lidt gospel, for få halskæder og skriftestole. Men prøv at høre her, jo mere gospelkor, jo mindre ro får man. Ro og en god prædiken det er, hvad jeg kommer for. Det vilde ved Bibelen er, at de ting som står i den stadig gælder, og du kan bruge budskaberne i din hverdag, siger han.

Han beder flere gange dagligt, og fadervor er den bøn han gang på gang vender tilbage til.

– Jeg bruger bøn til at komme af med nogle ting. Når jeg beder fadervor, tror jeg på, at Gud ved, hvad det er, som jeg særligt kommer til ham med. Noget af det, som tiltaler mig ved protestantisk kristendom er, at der ikke brug for nogen præst som mellemmand. Jeg kan tale direkte med Gud, og der er ikke noget med et kirkeligt system, som afkræver dummebøder, for det man har gjort, siger han.

En dag blev han kontaktet af en avis, der udfordrede ham til at skrive en mail til Gud. Den rytmiske lyriker greb udfordringen og omskrev fadervor til rap-dansk. Jesper Dahl er del af en kultur, hvor almindelig dansk ikke slår til. Homies betyder venner. Fucked up er et andet ord for synd. At have nogens ryg, betyder at man passer på dem.

Fader Vor

Du som styrer i himlen

Respekten er din – Jeg er nede med dit rige

Ske din vilje i mit kvarter, som den sker i alle andre kvarterer

Tak for den gode æder, vinen og de smukke mennesker du omgiver mig med.

Jeg ved du altid har min ryg, når jeg har fucked up, og på samme måde vil jeg altid have mine homies ryg, når jeg har fucked up, og på samme måde vil jeg altid have mine homies ryg, når de er på skideren, og endda tilgive dem, der kopierer mine CDer.

Fristelserne lurer overalt i min del af byen, men giv mig styrke, mod og visdom til at forvandle dem til inspiration i stedet.

Pas godt på dem jeg elsker, dem jeg ikke elsker og selv på dem, som playhater på mig.

For evigt, der.

Amen.

Jesper Dahl er fra et akademikerhjem med både klaver og reoler, men i fjerde klasse blev han skoletræt og udviklede sig til en rod. Han blev fuld første gang som 12-årig, og stjal altervinen, da han gik til præst. Trods modviljen mod skolen, fik han en HF-eksamen, men han levede for rap-musikken.

Rap er en forkortelse af de engelske de engelske ord for rytme og poesi, og i dag kalder Jokeren sig for rytmisk poet. Som 19-årig rejste han til USA, hvor han producerede rap musik i Los Angeles sorte kvarterer. Da han en tid efter vendte hjem til Danmark, fik han sit gennembrud, der på mange måder blev til et personligt nedbrud. Han kunne leve af at lave musik, men samtidig blev han en offentlig personen og den rolle, havde han svært ved at håndtere.

– Jeg var på kokain og drak samtidig. Som et ungt menneske slog det mig ikke, at jeg skulle gå hjem fra byen. Jeg bedøvede mig, så jeg kunne holde folk og verden ud. Min kæreste og familie har skubbet på, så en dag sagde jeg til mig selv, nu tager du dig sammen skipper. Jeg har været clean i snart et år og rør ikke alkohol.

– Det at Jesus tog skraldet for os, betyder enormt meget for mig. Sådan som jeg forstår det, så tog han skylden for os alle sammen. Derfor er vi tilgivet og kan tilgive hinanden den dag i dag. Sådan en som mig ville ikke kunne komme i himlen, hvis man ser på alt, hvad jeg har gjort, men så er der nåden, men jeg mener også, at vi skal angre.

– At kunne bede om tilgivelse når jeg har fucked up er vigtig for mig, for jeg har været en møg-stodder. Der er en djævel på alles skuldre og noget af det letteste er at følge vores dyriske lyster, selv om der vil være garanti for kaos. Men at kunne fremelske det gode og vælge om man vil være en skaber eller en dræber, er det som gør mig til et menneske. Jeg tror, vi er skabt med en samvittighed. Selv om jeg kan være en stodder, så er Gud også i mig, siger han.

nygaard@kristeligt-dagblad.dk