Prøv avisen

Trafik skaber holdningskaos

Både forbrugere, politikere og producenter skal presses, hvis man vil have forsvarligt klima og hurtig transport på samme tid, mener, Birgit Aagaard-Svendsen. - Foto: Peter Kristensen, Leif Tuxen og XXX.

Danske trafikanter er splittede. Som forbrugere vil vi rejse mere og hurtigere. Som borgere bekymrer vi os i stigende grad om konsekvenserne for klimaet

Trafik fylder stadig mere i danskernes tilværelse. Det er den korte konklusion i en endnu ikke offentliggjort rapport om danskernes trafikvaner. Sociolog og transportforsker Mette Jensen fra Danmarks Miljøundersøgelser står bag kvalitative interview med en række repræsentative danskere. Og det har overrasket hende, hvor meget klimaspørgsmålet fylder.

Det er stadig gennemgående, at vi som forbrugere vil rejse mere og hurtigere. Men som borgere er vi samtidig dybt bekymrede for de klimapåvirkninger, som transporten medfører. Og det skaber et interessesammenstød, der kun bliver større i fremtiden, vurderer Mette Jensen.

Ifølge en fremskrivning fra regeringens Infrastrukturkommission, som blev offentliggjort for nylig, vil danskerne endda rejse 70 procent mere i 2030. Og arbejdstitlen til Mette Jensens kommende rapport er Den accelererende mobilitet historien om at drøne rundt som en flue i en flaske. For tiden er blevet travlere, forklarer trafikforskeren:

Man presser flere og flere aktiviteter ind i sit liv. Det betyder mere transport og helst også hurtigere og hurtigere. For jo hurtigere man kan nå frem, jo flere aktiviteter kan man presse ind i sin hverdag. Derfor vil efterspørgslen efter hurtige rejseformer kun stige i fremtiden, spår Mette Jensen.

Men det efterlader et miljøproblem, som den enkelte trafikant har svært ved at løse. Derfor mener de fleste, at klimapåvirkningerne bør løses politisk, påpeger hun.

Men både forbrugere, politikere og producenter skal presses, hvis man vil have forsvarligt klima og hurtig transport på samme tid, mener formanden for regeringens Infrastrukturkommission, Birgit Aagaard-Svendsen:

Man skal lægge yderligere pres på bilindustrien om at udvikle køretøjer, der bedre udnytter drivmidlerne eller kan anvende alternative energiformer. Det skal vi også give øgede midler til at udvikle herhjemme, mener Birgit Aagaard-Svendsen. Og ny teknologi kan i det hele taget hjælpe os hurtigere ud ad den grønne vej, mener hun:

En del af løsningen er at satse på smidig trafikafvikling. Jævn kørsel reducerer miljøpåvirkningen, fordi man ikke gasser op og ned hele tiden. Men det har også den fordel, at man kommer hurtigere frem. Og det kan faktisk fremmes ved brug af intelligente trafiksystemer, der kan få trafikken til at glide bedre med blandt andet informationssystemer og grønne bølger i lysreguleringerne.

livogsjael@kristeligt-dagblad.dk