Prøv avisen
Bogen i datiden

Årtiet for små bøger om store emner

Her ses en af forlagets udgivelser i serien "Tænkepauser".

I 2010’erne viste Aarhus Universitetsforlag vejen til succes med deres små ”Tænkepauser”-bøger, der blev så populære, at flere andre forlag lod sig inspirere

Vi lever i en afbrydelsestid, hvor alle kæmper om vores opmærksomhed. Så selvom mange elsker at læse, er det svært for mange at finde tid og ro nok til at stave sig igennem en lang bog. Men i dette årti lykkedes det Aarhus Universitetsforlag at finde opskriften på at lave kloge bøger, der faktisk bliver læst og solgt. Ganske enkelt ved at lave dem superkorte. Det viser forlagets bogserie ”Tænkepauser”, som foreløbig har resulteret i 73 titler, trykt i oplag på over 1,6 millioner, som alt fra kærlighed til monstre.

Forlagets dirketør Carsten Fenger-Grøndahl var sammen med to kolleger med til at få idéen, og den første bog, ”Frihed”, udkom i september 2012

”Vi var på jagt efter en måde at nå lidt bredere ud, end vi ellers havde været. Vi havde nogle erfaringer med at arbejde med sproget og formidle viden gennem nogle gode historier, og det lykkedes os at lave nogle bøger, der solgte bedre og fik mere omtale, så ’Tænkepauser’ var et forsøg på at gå radikalt til værks ved at lave superkorte bøger med superdygtige formidlere, så man ikke kun blev klogere, men også underholdt,” siger Carsten Fenger-Grøndahl, der selv forklarer succesen for de korte bøger med, at det netop muliggør ønsket om at læse bøger for mange ellers fortravlede læsere.

”Vi er mange, der ønsker fordybelsen, men i praksis har rigtig svært ved det, fordi vi har svært ved at finde roen og den sammenhængende tid til det. På sin vis er ’Tænkepauser’ på den måde et forsøg på at give travle folk en oplevelse af at læse en bog om et spændende emne. Og det handler både om formidlingsformen og længden,” siger han.

Det er især bøger med positive titler og emner, som for eksempel ”kærlighed” og ”positiv psykolog”, der har solgt mange eksemplarer, og det hænger sammen med, at bøgerne også ofte er blevet givet som gaver sammen med en buket blomster eller en flaske vin, mener han:

”Det er mit gæt, men jeg tror hellere, at man vil give sin gamle mor en bog om kærlighed end om monstre,” siger forlagsdirektøren, som dog også er stolt af, at forlaget har været med til at løfte dannelsesniveauet i befolkningen gennem den populære bogserie.

”Jeg tror, at der er en vigtig dannelseseffekt af, at forskningen gennem ’Tænkepauserne’ er ude i så stort tal. Og jeg håber også på, at det på et højere niveau har en vigtig effekt ved, at det er med til at demonstrere, at universitetsforskningen er tæt på folk, og at universitetsforskere gerne vil formidle deres viden folkeligt. Og bøgerne har også affødt en masse anden vidensspredning, fordi forskerne gennem bøgerne har været ude at holde et hav af foredrag ude i landet, hvor de optræder, ligesom bøgerne har betydet, at de har optrådt mere i alle mulige massemedier. Og jeg håber på den måde, at bøgerne er med til at afkorte afstanden mellem forskningsstanden og befolkningen,” siger Carsten Fenger-Grøndahl, som samtidig har noteret sig, at andre forlag som eksempelvis Bibelselskabet og Gyldendal også er begyndt at se fidusen i at udgive små bøger, som folk har tid til at læse.

”Nogle har selvfølgelig set, at ’Tænkepauser’ er blevet en succes, men det kan også pege på en generel tendens i tiden, hvor folk skal hjælpes lidt for at komme i gang med at læse, og det er dejligt, når det lykkes,” siger han.8

I ”Bogen i tiden” skriver vi om mediekritikkens modtagelse af en væsentlig, aktuel bog eller om en debat, som en bog har rejst. I dagens anledning, hvor en hel sektion er viet til artikler om 2010’erne, handler det om ”Bogen i datiden”, altså et væsentlig fænomen fra det snart forgangne årti.

Vi er mange, der ønsker fordybelsen, men i praksis har rigtig svært ved det