Derfor kan du finde indre ro ved at løbe

Løbeturen er min kirke, siger den tidligere eliteløber Rikke Rønholt, og der er dokumentation for, at man kan finde indre ro i at bevæge sig. Bliv klogere på hvorfor

"Man kan nok godt sige, at løbeturen lidt er min kirke. Det er nogle af de samme budskaber, man også bliver mindet om, når man går i kirke,” siger tidligere eliteløber Rikke Rønholt. Foto: Leif Tuxen

Den tidligere eliteløber Rikke Rønholt, der i dag arbejder som projektleder, opfatter sin løbetræning som en investering i sin almene tilstand og kapacitet her og nu og i fremtiden.

Det er også på de ugentlige løbeture, at hun har de smukkeste naturoplevelser.

”Når jeg løber, er det som om, jeg er mere modtagelig over for skønhed. Jeg ser det mere, når jeg løber, end hvis jeg bare går en tur eller kører forbi. Det kan for eksempel være tidligt om morgenen i Fælledparken, hvor der ligger dug på græsset, som ingen endnu har trådt på. Alle græsplæner er dækket af diamanter, solen står op, og det fuldstændig sindssygt smukt. Det er banalt, det er bare dug, men det er så flot. Man kan ikke tvinge de åbenbaringer frem, men løber man tit nok, så sker det jævnligt,” siger Rikke Rønholt.

Hun mener godt, man kan definere den følelse, hun får på løbeturen, som spirituel.

”Der er ingen tvivl om, at det at være fysisk aktiv i naturen, minder mig om, at noget er større end mig. Om man så skal kalde det religiøst eller en vigtig påmindelse om, at det faktisk ikke er os, der har lavet verden. Så man kan nok godt sige, at løbeturen lidt er min kirke. Det er nogle af de samme budskaber, man også bliver mindet om, når man går i kirke,” siger Rikke Rønholt.

Og faktisk er der noget om snakken i, at ens mentale overskud stiger, og at man kan finde indre ro ved at bevæge sig. 

Her er fem grunde til, hvorfor og hvordan man finder ro i bevægelse:
 
1) Nogen får større mentalt overskud af at bevæge sig, for eksempel ved at løbe. Man har lavet undersøgelser, der tyder på, at når man løber i naturen, så får man et ekstra mentalt løft i forhold til at løbe indendørs på et løbebånd. Den energi man opnår, ved at være i fysisk bedre form, er den samme udendørs og indendørs, men man får noget ekstra ved at motionere og bevæge sig i naturen.
 
2) Når man er i en god træningstilstand, er man bedre til at klare psykiske stressbelastninger. Man har udført før og efter-test på folk, som er kommet i bedre træningstilstand. De viser, at man håndterer udfordringer bedre, når man er i god form.

3) Man kan måle, at man får mindre blodtryks- og pulsstigninger under psykisk belastning, når man er i god fysisk form. Man kan også opleve, at det er angstdæmpende at være i god form. Når man bliver angst, kan hjertet slå hurtigt, og man kan få sved på panden. Det er cirka det samme der sker, når man løber hurtigt, og så begynder man at forbinde de signaler med noget, som er sundt og positivt, og der sker en hensigtsmæssig ringslutning.

4) Når man er fysisk aktiv, stimulerer det en række hormoner i hjernen, for eksempel dopamin. De hormoner giver mennesker en følelse af tilfredsstillelse og glæde. Det er de samme hormoner man påvirker med antidepressiv medicin.

5) Løbeture kan klare trætheden. Man kan godt restituere på sofaen efter lang tung dag. Problemet er, hvis det er det eneste, man gør. Så giver det træthed og uro i krop generelt.
 
KILDE: BENTE KLARLUND PEDERSEN KLINISK PROFESSOR, OVERLÆGE, DR.MED.