Hinduisme-forsker: Amma er kendetegnet ved en blød synkretisme

Guruens omfavnelse repræsenterer en individuel historie, som man kan tillægge den værdi, man ønsker, forklarer lektor, ph.d. Marianne Qvortrup Fibiger

Mens Amma gav omfavnelser på scenen, kunne publikum blandt andet købe guru-billeder.
Mens Amma gav omfavnelser på scenen, kunne publikum blandt andet købe guru-billeder.

En af de danske forskere, som har beskæftiget sig mest indgående med hinduisme, er Marianne Qvortrup Fibiger, der er lektor, ph.d. ved institut for kultur og samfund på Aarhus Universitet. Hun var med, da Amma kom til Danmark.

Amma beskriver sin religion som kærlighed. Hvordan vil du beskrive den?

”Hvis man ser på eksempelvis den meditation, hun guidede i dag, så står den for noget neutralt. Hun talte om hvide fredsblomster og barnets uskyld, hvilket kan henvise til den kristne kultur, men også til Krishna som barn, og så er det blandet med de hinduistiske meditationslyde. Amma er kendetegnet ved en blød synkretisme, som gør, at hun kan indskrives i stort set alle religioner.”

Hvornår har der sidst været en religiøs skikkelse som Amma i Danmark?

”Det har været Dalai Lamas besøg. Det specielle ved Ammas event er, at man ikke skal betale for at deltage. Hun er en guru, som er kendt for at gøre godt gennem et anerkendt hjælpearbejde, og man kan ikke finde historier om, at hun bruger store summer på sig selv med luksushjem og limousiner.”

Er der noget, som overrasker dig i forbindelse med Ammas besøg?

”Mængden af mennesker i den erhvervsaktive alder, som har prioriteret at møde op på en hverdag. Jeg havde forventet en markant overvægt af kvinder, men her er ganske mange mænd. Ifølge Ammas organisation er mænd tiltalt af den handlingsanvisende side af Amma. Hun går eksempelvis meget op i klima og taler om, hvad man kan gøre for at redde jorden.”

Hvad kan et kram ud fra religionsvidenskabeligt perspektiv?

”Traditionelt er guruer i Indien ophøjede, og man kan kun røre deres fødder. Krammet, hvor hun som guru tager alle i sin favn, er atypisk for et darshan, som egentlig betyder en udveksling af blikke. Mange af hendes tilbedere mener, hun har en feminin guddommelig energi, som kan forandre, beskærme og helbrede. Derfor ser du også forældre, som kommer med deres små børn til Amma som en slags alternativ dåb. Knuset fra Amma repræsenterer samtidig en individuel historie. Det er noget, man oplever for sig selv, og som man kan tillægge den værdi, man ønsker.”

Blandt de ting, man kan købe i hallen, har der været en særlig interesse for litteratur om Amma. Hvad tror du det skyldes?

”Når man køber en bog med hjem, så har dagen i dag ikke bare været en oplevelse, men noget, man har en intention om at gå lidt dybere med, og jeg oplever generelt, at flere gerne vil kende til den religionshistoriske baggrund. Interessen for Ammas besøg, som ud over et kram også præsenterer folk for en ukompliceret meditationsform, kan ses som en markering af, at en bred gruppe ønsker at finde noget, som taler mod en stresset kultur vendt mod skærme. En dag som denne viser, at verden ikke er fuldstændig af-fortryllet, men re-fortryllet på en måde, hvor tingene er svære at sætte i bås.”