Prøv avisen
Økonomisk etik

Er ordentlighed virksomhedernes nye valuta?

”Det går rigtig stærkt i dag, og supermarkederne har en lynhurtig reaktionstid og handler prompte, hvis et produkt ikke længere lever op til deres etik og værdisæt. Du kan gå fra 100 procent til nul på ingen tid. Du kan ikke vide, om det produkt, du har i dag, også bliver efterspurgt om et år. Derfor må du holde øje med, hvor verden går hen og tilpasse dig," fortæller Karsten Høgild, direktør i Kristelig Arbejdsgiverforeningen (KA), om den nye virkelighed, hvor virksomheder må tilpasse sig en stigende etisk forbrugerbevidsthed, hvis de vil sælge produkter og tjene. Tegning: Morten Voigt

I dag kan manglende etisk ansvarlighed og forældede værdier medføre direktørfyringer og lukke virksomheder på et splitsekund. Så når mange virksomheder tager FN’s verdensmål og social ansvarlighed til sig, handler det mest af alt om at ruste sig til fremtiden