Prøv avisen
Julekalender

Færre børn åbner kalenderlåger ud til verden i december

I oktober blev dette års udgave af Børnenes U-landskalender lanceret på Utterslev Skole i København. Kronprinsesse Mary deltog blandt andre i begivenheden, og delte den kendte velgørenhedskalender ud til børnene. Men de seneste 10 år er salget af Børnenes U-landskalender faldet markant. – Foto: Mads Claus Rasmussen/ Ritzau Scanpix

Salget af Børnenes U-landskalender falder i disse år markant. En kalender af pap harmonerer dårligt med vores digitaliserede tid, mener ekspert

I mere end et halvt århundrede har danske børn talt ned til juleaften ved at åbne låger i Børnenes U-landskalender. Lågekalenderen, der udgives i et samarbejde mellem DR og Danida i forbindelse med den tv-julekalender, som sendes på DR 1, har kunnet købes siden 1962. Lige siden er overskuddet fra salget gået til et bestemt hjælpeprojekt, som kommer børn i verdens ulande til gode. Men i de senere år har færre og færre danske forældre og bedsteforældre valgt at købe velgørenhedskalenderen til deres børn og børnebørn.

Sidste år blev der solgt 106.000 eksemplarer. Til sammenligning blev der i 2007 solgt 194.000 kalendere, mens salgstallet i 2008 var helt oppe på 206.000. Siden da er det dog gået støt ned af bakke for salgstallet. Det har ikke været muligt at få oplyst hos DR, hvor langt man skal tilbage for at finde et år, hvor der blev solgt lige så få kalendere som i 2017, men sikkert er det, at sidste års kalendersalg var det dårligste i 10 år.

Ifølge Maiken Maigaard, der er teamleder i DR Salg, skyldes det formentlig, at Børnenes U-landskalendere har fået skarp konkurrence fra andre typer af julekalendere.

”Da jeg var barn – jeg er 44 år – fandtes der stort set ikke andre julekalendere på markedet, og det var en selvfølgelighed, at vi købte Børnenes U-landskalender. Sådan er det ikke i dag, hvor der findes utroligt mange forskellige julekalendere på markedet. Nogle af dem indeholder jo også slik, chokolade eller legetøj, og jeg kan da godt mærke på mine egne børn, at det er noget, der lokker,” siger Maiken Maigaard.

Hun håber dog, at dette års U-landskalender vil give et lidt bedre salg end sidste år, fordi DR i år sender en helt ny, dansk julekalender i fjernsynet.

”I de år, hvor vi sender en ny julekalender, eller en gammel julekalender, som er meget populær, så stiger salget af U-landskalenderen også. Så vi tager egentlig de faldende salgstal ret roligt, og jeg synes, man skal huske, at der jo stadig er mange, som køber den. Det tror jeg, de gør, fordi Børnenes U-landskalender kan tilbyde noget helt andet end de andre julekalendere, som er meget vigtigt midt i en juletid; at vi skal hjælpe dem, der har det sværere end os,” siger Maiken Maigaard.

Hun bakkes op af udviklingsminister Ulla Tørnæs (V), der udtaler sig på vegne af Danida.

”Konkurrencen fra andre julekalendere – alle de forskellige kalendere med slik, chokolade og legetøj i – er vokset betydeligt over de seneste år. Set i det lys synes jeg, at det er flot, at der stadig bliver solgt over 100.000 U-landskalendere hvert år – helt uden chokolade,” skriver Ulla Tørnæs i en mail til Kristeligt Dagblad.