Prøv avisen

Psykolog: Ingen er født gode forældre, men de fleste kan blive det

Den norske ­psykolog Hedvig Montgomery har fået international succes med sin nye bog om børneopdragelse. – Pressefoto.

Forældre misforstår, hvad børneopdragelse er, siger bogaktuel norsk psykolog, som har fået international succes med sin bog til forældre

Der findes en reklamefilm, hvor nogle forældre bliver spurgt, hvem de bedst kunne tænke sig at spise middag med. Deres børn får det samme spørgsmål. Forældrene tænker sig godt om og svarer, at de gerne vil spise med USA’s tidligere præsident Barack Obama og sangerinden Beyoncé. Hvad børnene svarer, vender vi tilbage til.

Det er den norske psykolog Hedvig Montgomery, som henviser til tv-reklamen. I to årtier har hun arbejdet som psykolog og familieterapeut med base i Oslo. Hendes nye bog ”Forældremagi” med den løfterige undertitel ”Syv enkle trin til at lykkes med opdragelsen” har fået en utrolig medvind og sælges i 25 lande, herunder Tyskland, hvor den har fået titlen ”Die Hedvig-Formel für eine glückliche Familie”. Men tror Hedvig Montgomery selv på, at der er en Hedvig-formel til en lykkelig familie eller syv trin til at lykkes med opdragelsen? Næppe. Til den norske avis Aftenposten siger hun:

”Glem bøgerne, bloggerne og eksperterne, og vær kritisk – også i forhold til min bog. Men se på dit barn, og byg et bånd mellem jer.”

I de to årtier, hvor hun har arbejdet med børnefamilier, har hun konstatereret, at mange forældre har en misforstået idé om, hvad opdragelse er. Forældre tror, at børneopdragelse er det, som de gør, når barnet opfører sig dårligt. De tror, at opdragelsen afgrænser sig til de ord, som falder, når barnet har gjort noget forkert. I Hedvig Montgomerys optik er børneopdragelse alt det, som sker i familien, skolen eller børnehaven.

Hendes vigtigste budskab i bogen er, at børn vokser, når de er sammen med deres forældre og omvendt. Ifølge Hedvig Montgomery er ingen født gode forældre, men de fleste kan blive det. Hun argumenterer for, at man skal forsøge at skabe en familie, hvor man ikke bare lever sammen, men hvor man oplever at høre til. Hun skriver:

”Det bånd, du knytter mellem dig selv og barnet, vil afhænge af, hvordan I har det i familien, af den stemning, I skaber, og af, hvordan du møder dit barn både på de gode dage og de dårlige dage. Det er det bånd, som vil give barnet en god selvfølelse og en solid tryghed, som vil lære det at holde af sig selv, og som lige så stille vil bygge et fundament i ham eller hende.”

Hun opfordrer til, at man som forælder arbejder med sin egen bagage, så man bliver bevidst om sine valg og værdier og ikke bevæger sig rundt som en blind passager i sit eget liv.

”Jeg ved med sikkerhed, at du selv kan forme din forældrerolle. Men for at blive den forælder, du ønsker at være, kræver det, at du bruger tid på at forstå dine egne mønstre. Du skal turde se, hvad du selv kommer fra, og hvorfor du reagerer, som du gør, i forskellige situationer.”

Hvad er det vigtigste råd, som hun har at give til forældre? Efter at have behandlet temaer som søskendejalousi, skærmtid og soverutiner, skriver hun i bogens sidste afsnit:

”Jeg tror, at det, jeg i virkeligheden vil råde dig til, er at gøre dig selv til en nysgerrig forælder. Hvis du spørger, undrer dig og følger dit barn med interesse, så vil du have et solidt udgangspunkt. De bedrevidende ved sjældent bedst.”

Og nu tilbage til start. Forældrene i reklamen ville spise middag med berømthederne Barack Obama og Beyoncé. Da børnene fik det samme spørgsmål, svarede de: mor og far. Og som Hedvig Montgomery tilføjer, findes der intet for børn, som er større end deres forældres tid, kærlighed og opmærksomhed.