Prøv avisen

Nina laver malebøger til voksne: Jeg falder til ro ved at tegne

Nina Leth, kunstner og illustrator. – Privatfoto.

Kunstneren og illustratoren Nina Leth er en af dem, der har stor succes med de populære malebøger for voksne. Hun oplever, at bøgerne giver mentalt velvære

Mens flere af den i dag 42-årige kunstner Nina Leths klassekammerater brugte tid på at kaste med sedler, imens læreren underviste, brugte hun selv tiden på at tegne.

Ikke for at flygte fra undervisningen, men for bedre at kunne koncentrere sig om og fordybe sig i lærerens pointer. Og det var de samme mønstre, der gik igen allerede dengang, da hun som syvårig gik i gang. Organiske former, der bredte sig og voksede frem fra kladdehæftets blanke sider. Tegninger i sort- hvid, der ikke forestillede noget særligt, men var udtryk for en livlig fantasi og kærlighed til det eksperimentelle.

Kunsten tog hun med sig, og den blev hendes gesjæft, da hun kom på Aalborg Kunstskole og siden Glyptotekets tegneskole og siden en grafisk skole.

Hun fortæller, at det at gå i gang med malebøger for voksne gav god mening i forhold til hendes måde at tegne på. Og nu er den tredje af hendes populære malebøger netop udkommet, denne gang med titlen ”Magiske mønstre”.

Tidligere har hun haft stor succes med malebøgerne ”Fantasifuld flora” og ”Inspirerende interiør”. Inspirationen til bøgerne fandt hun på en tur til Australien.

”Jeg så voksne mennesker sidde og slappe af med at tegne, og jeg syntes, det var dejlig at se den ro, de udstrålede. Da gik det op for mig, at der nok også var brug for det herhjemme, når det var så populært i det store udland,” siger hun.

Og netop ro og tid til fordybelse er tilsyneladende det, der trækker mest ved bøgerne. Tidligere har 8 ud af 10 faglitterære bøger på Bog&idés bestsellerliste været malebøger for voksne, og Nina Leth får da også tilbagemeldinger om, at bøgerne udfylder et behov for at stoppe op midt i en travl hverdag.

”Du kobler ikke af på samme måde ved at se en tv-serie som ved at tegne eller hækle. Jeg synes, vi er blevet dårligere til at hygge os på andre måder end foran fjernsynet,” siger Nina Leth.

Ariklen forsætter efter tegningen. 

Men spørgsmålet er så, hvorfor vi har brug for malebøger i stedet for blot selv at gå i gang med tegneriet fra bunden. Nina Leth mener, at det kan skyldes angsten for det hvide papir. At vi føler, det kræver en enorm tankekapacitet at tegne andet end kruseduller.

”Prøver man at kaste sig ud i det selv, kan det give en følelse af nederlag, hvis man ikke synes, det er kønt. Og når man selv skal være opfindsom, er det også meget mere mentalt krævende. Jeg håber dog alligevel, at bøgerne inspirerer til at komme i gang med at prøve selv,” siger hun.

Hun ser i hvert fald, at folk ofte køber flere bøger, når de først er kommet i gang. De køber bøger fra forskellige kunstnere med forskellig stil, begynder at lege med farvegraduering og lærer nye tegnetekniske metoder at kende. Måske alt sammen et udtryk for, at en anden verden end den, der findes i tv’et eller på internettet, åbner sig for dem. Noget andet, der tiltaler aftagerne af bøgerne, er tilsyneladende den følelse af tæt kontakt til børnelivet, der kan opstå under farvelægningen.

”Det er meget individuelt, hvad folk får ud af det, men det, der kan ske, er, at man føler sig ført tilbage til barndommen. Dengang var verden mere ukompliceret, og når man sad med sine farveblyanter, følte man en stor ro. Det er rigtig rart, at det er blevet legalt at overgive sig til den følelse som voksen,” mener Nina Leth.

At mange får meget ud af bøgerne, mærker hun blandt andet på bogmesser, hvor det også er tydeligt, at det er vidt forskellige målgrupper, hun rammer. Det kan være piger på 12 år eller mænd på 50 plus.

For dem alle gælder det tilsyneladende, at de opnår et psykisk velbefindende ved at slippe den til tider stressede og uoverskuelige verden med internet, telefonen og tv for en stund.

”Man skal nok lige ud over det med at slukke for fjernsynet og komme i gang med at farvelægge, men jeg tror, man bliver bedre til at koncentrere sig gradvist. Jeg oplever selv, at jeg husker bedre, når jeg tegner, og det hører jeg flere, der siger,” konstaterer Nina Leth.

Selvom Nina Leth har nydt at arbejde med malebøgerne, glæder hun sig lige nu til at møde nye udfordringer. Hun vil tilbage til sin kunst, der også består af malerier med masser af farver. Hun har tidligere udstillet på Kunstnernes Efterårsudstilling, og en af de mere specielle frembringelser var et selvportræt i tyggegummi.

”Lige nu glæder jeg mig til lidt mindre sort-hvid i mit arbejde, men hvis verden bliver ved med at efterspørge mine malebøger, vil jeg gerne fortsætte med at lave dem. Det betyder meget for mig, at de tilsyneladende hjælper mange til at finde ro,” siger Nina Leth.

Illustrator Nina Leth har til Kristeligt Dagblad lavet denne påsketegning, som kan farvelægges.