Prøv avisen
Ugen der gik

Ny forstander på Aarhus Efterskole: Jeg vil gerne skabe en skole, hvor jeg ville ønske, at jeg selv havde gået

Ny forstander på Aarhus Efterskole, Rasmus Bro Henriksen har brugt sin første uge på at lære eleverne at kende. Han håber, at de hurtigt vil få en følelse af at være et trygt og hjemligt sted. - Foto: Birgitte Gamborg Isaksen

Rasmus Bro Henriksen, 34 år, er ny forstander på Aarhus Efterskole. Hans mål er at gøre efterskoleopholdet til et højskoleophold

Lørdag

Det er stilhed før storm på Aarhus Efterskole i Højbjerg. Efter en travl uge, hvor jeg havde mange og lange forberedende møder med lærerne er skolen nu tom. Sammen med min kone Liza og vores søn på syv og datter på ni år, bruger vi dagen på at puste vi ud, inden det nye elevhold kommer i morgen. Vi er et smut inde i Aarhus et par timer. Min familie er på det nye bibliotek Dokk 1, mens jeg er inde for at købe en skjorte, jeg kan have på i morgen. Skolen ligger i udkanten af Aarhus, og vi har endnu ikke været meget inde i byen.

Vi bor i forstanderboligen, som ligger i forlængelse af efterskolen. Vi flyttede ind midt i juli, så meget er stadig nyt, og vi er i gang med at gøre stedet til vores eget. Jeg bruger eftermiddagen på at få tømt de sidste flyttekasser. Jeg skriver også på den tale, jeg skal holde næste formiddag, når jeg byder velkommen til de 142 unge mennesker, som dette skoleår skal have deres hverdag her på stedet.

Søndag

Jeg vågner tidligt og er spændt på dagen. Som ny forstander er jeg den eneste, som ingen kender. De andre lærere har mødt de unge før. Jeg går over på skolen og mødes med viceforstanderen. Vores oldfrue er her for at sætte blomster op og gøre alting fint. I køkkenet har de travlt med at bage de kager. Der er en helt særlig og smittende energi på skolen.

Klokken 14.00 begynder det at vælte ind med glade elever og forældre. Jeg står indenfor og hilser på de mange unge mennesker, som kommer igennem regnen belæsset med kaktusser og Ikeaposer. I hallen spiller nogle af lærerne bossanova-versioner af Britney Spears hits i forhallen. Der er en rigtig fin stemning.

Jeg byder velkommen og taler om året, der venter. Jeg siger, at hvis de føler, det hele er lidt overvældende, ja, så har jeg det på samme måde. Der er sikkert ikke mange, der for alvor hører, hvad man siger sådan en dag. Det vigtigste er at skabe en god, varm og hjemlig stemning, så de føler sig velkomne. Vi synger blandt andet ”Er lyset for de lærde blot”.

De unge mødes i deres familiegrupper, som er deres base, mens de er her. Vi er en skole og et hjem på samme tid, og vi taler om etik og om, hvordan man passer på hinanden som en familie, mens vi er på skolen. Om aftenen er alle lærerne på skolen. Efter eleverne er gået i seng, samles bi hjemme hos os i vores private stue til nogle snacks og taler om, hvordan stemningen er. Alle er heldigvis enige om, at den er god.

Mandag

Det er første skoledag for min søn og datter, så klokken otte er jeg sammen med dem og min hustru på Skåde Skole. Der er heldigvis kendte ansigter blandt klassekammeraterne, for børnene har allerede fået nogle venner i fritidsordningen, som de begyndte i ugen inden.

Klokken 9.30 indleder jeg min første morgensang med at tænde et stearinlys på talerstolen. Vi synger fra Højskolesangbogen, beder Fadervor sammen og synger endnu en sang. Det er en god måde at begynde dagen på. Så er det ordnet, og så behøver man ikke tænke på at skulle sige tak resten af dagen. Aarhus Efterskole var egentlig en højskole, der for 40 år siden blev lavet om til en efterskole men med stor højskoleånd. Nu laver vi højskole på efterskolen, de får deres afgangseksamen, som de skal, men vi prøver hele tiden, at have det alment dannende for øje. Jeg fortæller derfor om Grundtvig og om, hvorfor der var behov for at danne folk, når man skulle have et folkestyre. Og hvorfor må man kende at lands sprog og sange. Det er vigtigt at trække de store linjer op og forklare, hvorfor vi har de ritualer, vi nu har. Hvis ikke vi kan forklare det, bliver det dødt.

Bagefter har eleverne travlt med navnelege og introprogram. Jeg puster lidt ud på mit kontor og forbereder nogle møder med personalet.

Hele familien spiser aftensmad på efterskolen. Jeg bliver på skolen om aftenen, mens Liza putter børnene. Mit mål er at være meget til stede og lære de unge mennesker at kende. Allerede nu bliver jeg overrasket over, hvad de rummer.

Tirsdag

Eleverne skal skrive forventningsbreve til sig selv i dag. Hvad forventer de af året og af sig selv? Vi lægger dem i en kuvert og gemmer dem til skoleårets slutning, hvor de får lov at læse dem igen.

Det er vigtigt, at efterskolen ikke bliver en oplevelsesfabrik, selvfølgelig skal de opleve en masse, men kernen ligger i, hvem de er, når de tager herfra. Det handler om at gøre dem trygge ved sig selv og hinanden, så de kan agere i verden på en god måde.

Min familie og jeg spiser aftensmad på skolen. Det kommer vi til at gøre meget, regner jeg med. Efter maden spørger pedellens datter Line, om hun må tage mine døtre med ud at gå med hunden. De håber på, at vi selv kan få en hund, nu hvor vi er flyttet i mere landlige omgivelser. Imens børnene lufter hund, har min hustru og jeg en lang snak om, hvordan vi har det med vores nye liv. Liza er blevet en del af lærergruppen på efterskolen og skal undervise i andre fag, end hun tidligere har gjort. Det er overvældende for os begge to, men vi går rundt med et kæmpestort smil på læben over hver dag at få lov at synge og finde på en masse skæve idéer sammen med andre. Og så har det givet os en ro, at børnene kan være sammen med os her. Det har en hjemlighed over sig, som jeg sætter stor pris på.

Da børnene er puttet, går jeg en tur over på skolen igen. I pejsestuen står et flygel, guitar og bas til fri afbenyttelse. Allerede på denne tredje aften på skolen har nogle af eleverne fundet sammen og sidder og jammer jazz, mens andre spiller spil. Det er rørende at se, at de allerede efter så kort tid har fået tillid til hinanden,

Onsdag

Efter morgenmaden taler jeg med en lærer, der står for en ny filmlinje. Det glæder mig, at vi opbygger en filmlinje i en tid, hvor filmmiljøet i Aarhus virkelig spirer. Jeg er spændt på at se, hvordan den folder sig ud. I år har vi også et keramikhold, fordi de unge har efterspurgt det. Der er også mange af dem som strikker eller er glade for at spille LP’er på pladespilleren i pejsestuen. Eleverne efterspørger roen i det analoge, og for os som skole er det et mål at lære dem at være til stede, hvor de er.

Som tidligere forlagsredaktør betyder bøger og litteratur selvfølgelig meget for mig. I mine fortælletimer vil jeg inddrage litteratur og idéhistorie og forsøge at give glæden ved at læse bøger videre til dem. Hvis man ikke er vant til det, er det noget, der skal opøves. Ligesom det i begyndelsen også kan være en udfordring for nogen. Jeg er ikke på Facebook og Instagram, og det har jeg heller ikke tænkt mig at komme, bare fordi jeg nu er forstander på en efterskole. Så vil jeg faktisk hellere gå den anden vej og anskaffe mig en gammel Nokia-telefon. Mange unge har ganske vist en hverdag på sociale medier, men de har også en hverdag sammen med mig som forstander. Jeg tror, det er vigtigt, at de møder voksne, som står ved deres valg og kan argumentere for dem. Hvis jeg var på Facebook, ville jeg alligevel ikke være i de samme rum som dem.

Jeg skynder mig at hente min søn, så han klokken 17 kan komme til fodboldtræning i Lyseng fodboldklub, hvor næsten alle drengene fra klassen går. Jeg er ikke selv særlig fodboldinteresseret, men mærker et vist pres for at støtte AGF. I hvert fald har en af mine gode venner foræret min søn en AGF-trøje.

Liza har aftenvagt på skolen, og hele familien er med til bål, fællessang og ristede skumfiduser. Jeg går hjem og putter børnene. Senere på aften er jeg igen et smut på skolen. Efter vagtlærerne har gået deres godnatrunde, samles de altid for at vende dagen og drøfte, hvordan det går med eleverne. I dag sidder jeg med til den snak. Jeg er hjemme ved midnatstid.

Torsdag

Torsdag begynder linjefagene, som eleverne på forhånd har meldt sig på. De har kunnet vælge mellem drama, musik, billedkunst, foto, film og fodbold. Jeg er med på filmholdet her til formiddag. Det er udelukkende drenge, der har valgt den linje. De bliver inddelt i to grupper, hvor de skal optage en film på deres mobiltelefon og efterfølgende redigere den på skolens udstyr. Jeg snakker med drengene om, hvad de interesserer sig for. Det er interessant at se, hvordan den ene gruppe er flyvende fra start, mens den anden gruppe er mere mut. Men pludselig sker der noget, så de finder hinanden, og så er de af sted.

Jeg har flere lærersamtaler i løbet af dagen. I løbet af min første tid her kommer jeg til at have personlige samtaler med alle 35 ansatte. Jeg ved ingenting, så derfor kan jeg spørge nysgerrigt ind til, hvor de er, hvor de gerne vil hen med deres undervisning for eksempel. Om eftermiddagen er jeg med min datter til KFUM-spejder i Mårslet. Det gik hun også til i København.

Om aftenen har vi forretningsudvalgsmøde på skolen for at forberede bestyrelsesmøde. Det lyder kedeligt, men det er faktisk spændende. Jeg fortæller, at jeg gerne vil bruge de kommende bestyrelsesmøder på at diskutere, hvordan vi også i fremtiden vil være en skole i det kirkelige landskab. Unge Hjem, som vi tidligere var en del af, findes ikke længere som landsbevægelse, så vi skal finde ud af, hvor vi selv står i dag som uafhængige. Den position passer os godt som skole.

Fredag

Fra morgenstunden finder vi ud af, at Benny Andersen er død. Vi beslutter, at vi blandt andet vil synge ”Svantes lykkelige dag” til morgensang klokken 9.30. Jeg finder også min ”Benny Andersens samlede digte” frem og siger til morgensang, at den fremover vil stå på hylden i pejsestuen til fri afbenyttelse. Den fik jeg, inden jeg selv begyndte på efterskole.

Vi indleder morgensangen med at se fem minutters nyhedsudsendelse, hvor de også nævner Benny Andersens død. Flere elever fortæller, at de kan huske et af hans digte, som for nylig er blevet brugt til en eksamen i folkeskolen. Som udgangstoner efter morgensangen spiller en af musiklærerne på flygel Aretha Franklins ”Respect” - en anden kunstner der gik bort i denne uge. Musiklærerne er utroligt dygtige, det er herligt at opleve i hverdagen.

I aften er der temafest på skolen, så elever og lærere har travlt med at forberede udklædning, musik og muntre indslag. Den første uge på Aarhus Efterskole bliver altid fejret med en fest, og eleverne skal blive den weekend. Min kone og jeg er begge med til festen. Børnene bliver passet af min bror.

Efter festen går vi udenfor til aftensang, hvor alle eleverne får en stjernekaster. Som en overraskelse er der arrangeret et stort festfyrværkeri for dem, som heldigvis kan fuldføres, nu hvor det har regnet.

Jeg vil gerne skabe en skole, hvor jeg ville ønske, at jeg selv havde gået.