Prøv avisen

Klezmerduo fortæller unge om danske jøders flugt: ”Det fylder ikke meget i historieundervisningen”

Den musikalske Klezmerduo er aktuelle med fremstillingen ”Oktober 43”. Forestillingen er sammensat af mange små og store historier om personlige skæbner akkompagneret af traditionel jødisk klezmermusik og holdt sammen af små sekvenser med historiske fakta om besættelsestiden, som her i Vedbæk Kirke. – Foto: Mikkel Møller Jørgensen

Fortællingerne om de mennesker, der helt spontant valgte at løbe en risiko og hjælpe andre i nød, berører de unge tilskuere dybt, når de oplever Klezmerduos musik og fortællinger om de danske jøders flugt til Sverige

Et rum fyldt med teenagere, der lytter intenst i åndeløs tavshed – det er en oplevelse, som lærere og præster sjældent får i historietimerne eller i konfirmationsforberedelsen. Men i de skoler og kirker, som har engageret det musikalske par Klezmerduo til at optræde med musik- og fortælleforestillingen ”Oktober 43”, sker det igen og igen.

Netop i disse uger er der ekstraordinær efterspørgsel på forestilling i anledning af 75-året for de cirka 7000 danske jøders flugt til Sverige i oktober 1943. Forestillingen er sammensat af mange små og store historier om personlige skæbner akkompagneret af traditionel jødisk klesmermusik og holdt sammen af små sekvenser med historiske fakta om besættelsestiden, Nazityskland og den politiske situation i Danmark før og under Anden Verdenskrig. ”Oktober 43” er især populær på skoler, højskoler og hos præster, der bruger den i konfirmationsforberedelsen, og der gør den stort indtryk.

”Nogle af de unge har aldrig hørt om, hvordan de danske jøder blev reddet. Det fylder ikke meget i historieundervisningen, og vi oplever tit, at de bliver meget berørt af historierne,” fortæller Ann-Mai-Britt Fjord, som er den ene halvdel af duoen.

”For eksempel har vi spillet for 300 skolelever i Vor Frue Kirke i Aalborg, og da vi var færdige, kom tre teenagepiger, som tydeligt var påvirket af det, de lige havde oplevet, og sagde, det var den bedste historietime, de nogensinde havde haft,” fortæller hun.

”Vi oplever, at de tager historien til sig og synes, den er vedkommende, og at de kan spejle sig i den. Det er fortællingerne om de mennesker, der helt spontant valgte at løbe en risiko og hjælpe andre i nød, som appellerer mest. Det er historier om medmenneskelighed, som stadig er lige relevante,” supplerer Henrik Bredholt – den anden halvdel af duoen.

Den jødiske klesmermusik er en anden vigtig forklaring på forestillingens popularitet, mener både Ann-Mai-Britt Fjord og Henrik Bredholt, der både musikalsk og privat har dannet par i mere end 30 år. De mødte selv klesmermusikken på rejse rundt i Europa som unge, hvor de tjente til dagen og vejen som gademusikanter med harmonika og klarinet. Klesmer var lige noget for dem, og de tog musikken til sig i en sådan grad, at de har levet af at spille den lige siden.

”Jeg oplever det som en stor gave at have mødt klesmermusikken. Man siger, at den ler med det ene øje og græder med det andet, og det er meget præcist. Klesmer rummer stemninger af både sorg og længsel, men også af håb og humor, som taler til de fleste mennesker på et dybt plan. Den får ens egen sorg og smerte til at klinge med, så musikken på en måde virker helende,” forklarer Ann-Mai-Britt Fjord.

”Med Kingos ord hedder det jo ’Sorrig og glæde de vandre til hobe’, og det er et vilkår, alle mennesker må forholde sig til. Livet er på én gang både godt og ondt. Det er det, klesmermusikken udtrykker så fint, og derfor egner den sig utroligt godt til en forestilling som ’Oktober 43’,” siger Henrik Bredholt.

Henrik Bredholt har selv en jødisk gren i slægten tilbage i tiden, men hans oldefar, kunstneren Mogens Ballin, der var ud af en velhavende jødisk københavnerslægt, konverterede til katolicismen. Derfor er Bredholt også katolik og er vokset op uden den store viden om sine jødiske forfædre. Men arbejdet med ”Oktober 43” har bragt den tættere på, og to af hans slægtninge optræder i en af forestillingens historier. En af de ulykkelige.

Forestillingen ”Oktober 43” i anledning af 75-året for de cirka 7000 danske jøders flugt er især populær på skoler, højskoler og hos præster. Foto: Mikkel Møller Jørgensen