Prøv avisen
Seniorliv

Musik i en skov er blandt sommerens dejligste oplevelser

Det er magisk, og sindet åbner sig, når kulissen til en koncert er naturen. Vi oplever noget sammen med andre

Vi lever i en privilegeret del af verden, heroppe i det nordlige Europa.

Sommeren igennem er der koncerter i mange forskellige genrer i kirker, på herregårde, i byparker, i gamle lader og andre historiske bygninger. Nogle af de dygtigste musikere benytter deres sommerferie til at drage rundt i landet, også i de øvrige skandinaviske lande, og brede musikken ud, så mange flere kan få glæde af den end blot dem, der bor i nærheden af de store byer med etablerede koncertsale og orkestre.

Omgivelserne giver en intimitet og nærhed, som tydeligvis påvirker både musikere og publikum. Der opstår en særlig magi.

Fonde, kommuner og lokale sponsorer støtter koncerterne. Billetpriserne bliver derfor meget rimelige, og både lokale og turister strømmer til.

Vi har tilbragt et par uger i Sverige på grænsen mellem Skåne og Småland. På turene rundt på egnen stødte vi på en lille plakat for et musiksted, vi ikke havde hørt om før trods mange ferier på egnen.

Musik i Tagaborg hedder det. Listen over de medvirkende til koncerterne var så imponerende, at vi måtte prøve det. En blanding af kunstnere fra de skandinaviske lande i samspil med hinanden. Flere af dem med rødder i et par af de skandinaviske lande.

For de musikinteresserede lad mig nævne i flæng: den danske cellist Andreas Brantelid med svenske rødder spillede sammen med svenske Bengt Forsberg. Den danske jazzmusiker Tomas Franck, også med svenske rødder, spillede også, og vi hørte selv en internationalt kendt svensk jazzmusiker, Jan Lundgren. Fremragende. Ja, superlativerne står i kø.

Vi kørte fem-seks kilometer ind i en skov ad en grusvej, som de findes overalt i Sverige. Var vi kørt forkert? Men nej. Pludselig åbner der sig en lysning, og her ligger gården. Ejerne er en svensk komponist og hans kone, Tobias og Magdalene Brostrøm. De åbnede stedet i 2017, og siden er folk strømmet til.

Man skal være hurtigfor at få en billet. De store træer og solnedgangen i pausen med drinks eller kaffe i de skønne omgivelser, kombineret med musik på topniveau, virker som en magnet.

Det samme kan siges om et af vores faste steder i Danmark, Oremandsgaard Kammermusikfest i den gamle snitteskole i Kragevig ved Præstø. Det er et fint, gammelt fredet gulstenshus midt i skoven med træudskæringer og en lysekrone af elggevir. Over indgangsdøren står der ”Husflidsskole”. Skolen blev oprettet i 1872, og her kom de lokale i vintermånederne, hvor der ikke var så meget at lave i landbruget. Der blev snedkereret, snittet husgeråd og syet.

Akustikken er god med alt det træ, der er inde i huset, og under koncerterne på en varm sommerdag står døre og vinduer åbne. Den eneste lyd udefra er træernes raslen. Man føler sig hensat i en stemning af åbenhed, modtagelighed og varme i særlig grad rettet mod familien Hage, der nu igennem 30 år har stået for kammermusikfesten.

Den unge godsejer på den gamle ryttergård, August Hage, der vist endnu ikke er fyldt 30 år, viderefører faderens hjertebarn, kammermusikfesten, i et stærkt fællesskab med familie, venner og lokale, som støtter på forskellig vis. Og publikum bliver udfordret. I år var det spændende nye bekendtskab en nulevende lettisk komponist, Peteris Vasks. Også unge musiktalenter får chancen for at være med og prøve sig selv af sammen med mere rutinerede kolleger.

På ture rundt i Danmark i løbet af foråret og sommeren er det slående, hvor meget musikken fylder overalt. Musikken har en særlig evne til at skabe fællesskab og binde os sammen. Vi oplever noget sammen med andre, og det forstærker ens egen glæde at se sig omkring og få et smil fra et vildt fremmed menneske. I Danmark er det primært private fonde, kommuner og lokale sponsorer, der støtter koncerterne. Tak til dem og de mange lokale ildsjæle, der gider tage arbejdet på sig uden at få andet end smil og glade mennesker som belønning. Men mon ikke det er det hele værd