Ny tendens: Grus er godt at cykle på for motionister

Gravel-cykling handler mere om afstresning og naturoplevelser end om høj hastighed og antal kørte kilometer. Alle kan være med, og Danmark er fyldt med smukke grustisruter, som få kender til

Gravel-cykling er en sport i vækst, som henvender sig til begge køn og alle aldre. På siden gravelmap.com kan man finde inspiration til spændende naturruter i både Danmark og udlandet.
Gravel-cykling er en sport i vækst, som henvender sig til begge køn og alle aldre. På siden gravelmap.com kan man finde inspiration til spændende naturruter i både Danmark og udlandet.

Hvis du synes, at mountainbiking i skoven er lige halsbrækkende og teknisk nok, mens landevejscykling er for kedeligt og for tæt på den øvrige trafik, kunne det være, du skulle kaste dig over en ny tendens inden for cykelsporten. Gravel-cykling hedder det – eller oversat til dansk: grus-cykling. Fænomenet stammer fra USA og kom til Danmark for fem-seks år siden. En af pionererne herhjemme er den tidligere professionelle cykelrytter 37-årige Mads Christensen. Han kastede sig over gravel-cyklingen, da han stoppede sin karriere og sloges med at genfinde glæden ved at køre på to hjul.

”Det har givet mig køreglæden igen at begynde på gravel-cykling. Jeg tænker ikke længere over, hvor mange watt, jeg kører, og hvor mange kilometer jeg når op på. Det er mere glæden ved at komme ud i naturen og cykle på nogle grusveje, hvor man er lidt mere afsides, end når man cykler på landevej. Du kommer væk fra hverdagens stress og jag og er lidt mere på eventyr end på racercyklen. Man ser også mange områder fra en helt anden vinkel, end når man cykler på landevejen,” siger Mads Christensen, der i dag arbejder som bikefitter i sin egen virksomhed.

En gravel-cykel er en mellemting mellem en racercykel, cross-cykel og en mountainbike. Den har bredere dæk og et kraftigere stel end en racercykel, hvilket betyder, at den er mere robust. Dette er også nødvendigt, idet den skal kunne tåle de mange bump og stenslag på grusstierne, hvortil den primært er beregnet. Ifølge Mads Christensen er en gravel-cykel en cykel, der er rigtig god til amatørcykelryttere.

”Cyklens geometri passer rigtig godt til den gængse motionist. Den er bygget, så man som rytter sidder mere oprejst og tilbagelænet, end man gør på en racercykel. Det er langt mere komfortabet. Man kan også mærke, når man cykler, at man sidder på en cykel, der ikke er sart og ikke punkterer for et godt ord ligesom en racercykel,” siger han og fortæller, at det er muligt at købe en gravel-cykel, hvorpå der kan sættes både gravel-hjul og racerhjul.

Gravel-cykling er som sagt cykling på grus – derfor er det altafgørende, at man finder nogle gode cykelruter, hvor der er mange grusstier. Det er naturligvis svært helt at undgå landevej, men der er masser af muligheder for at cykle primært på grusstier, fortæller Mads Christensen, der administrerer en Facebook-gruppe, der hedder Gravel Cycling Danmark.

”Det første år gik mange af spørgsmålene i Facebook-gruppen på, hvordan man finder gode grusveje. Men nu, hvor sporten er blevet mere udbredt, er folk blevet gode til at dele gpx-filer, (filer, der kan optages på cykelgps og deles digitalt, red.) i gruppen, så der nu ligger et helt bibliotek med forslag til ruter rundt om i landet. Så er der også en decideret gravel-app, som nærmest er global efterhånden, og her man kan gå ind og tegne en rute ind, hvis man finder en grusvej, der ikke allerede er tegnet ind,” siger han.

Noget af det unikke ved gravel-cykling er, fortæller Mads Christensen, at der er opstået en kultur, hvor man ikke bare cykler sammen, men også cykler sammen med mennesker, som man ikke kender på forhånd.

”Folk vil rigtig gerne vise deres lokalområde frem og foreslå gode cykelruter. I forskellige grupper på Facebook for eksempel, er det ofte sådan, at hvis man skriver og efterspørger gode gravel-ruter i et bestemt område, så er der tit nogle lokale, der melder sig til at mødes og cykle sammen med dem. Det synes jeg er ret fantastisk.”

Gravel-cykling er både for ung og gammel, stor og lille, mand og kvinde. Sporten egner sig godt til kørsel i små grupper, og da den er knap så konkurrencepræget, kan man sagtens køre sammen på tværs af alder, køn og størrelse. I stedet for at køre for tempoets og konkurrencens skyld oplever Mads Christensen, at mange nyder at køre for blandt andet naturoplevelsens skyld.

”Det driver mange, at de kommer tættere på naturen på en gravel-cykel. Fordi man ikke kører så stærkt som på en racercykel, har man rent faktisk mulighed for at kigge på det, man kører forbi. I den gruppe, jeg har på Facebook, deler folk også deres ture i fotos for at vise flotte steder, de har kørt, og for at inspirere hinanden,” siger han.

Og så er der den mentale del. Mads Christensen er ikke i tvivl om, at gravel-cykling er rigtig godt som en modpol til den moderne livsstil, hvor mange har en hverdag præget af krav om præstation på mange fronter.

”Folk fortæller, at det nærmest er som en slags terapi for dem at cykle gravel. Man får renset hovedet, og det der med for eksempel at stå tidligt op og tage ud på cykel og opleve naturen vågne er meget afstressende. Eller sætte sig ud på cyklen efter en hel dag foran computeren, hvor man har været total fysisk inaktiv og kun været oppe i sit hoved – det er virkelig godt.”

Rundt om i landet bliver der afholdt forskellige gravel-løb, hvor der også i højere grad end konkurrence er fokus på det sociale. Mads Christensen afholder også selv for første gang som arrangør et løb den 28. august. Her kan man køre to distancer – enten 300 kilometer eller 130 kilometer. Cykler man den lange, tager man af sted én dag før den officielle start, og så er der booket en shelterplads, man kan overnatte i.

”Det handler om at få nogle hyggelige oplevelser sammen. At stå i målområdet og snakke om, hvor mange traktorer man har måttet overhale på ruten, mens man får lidt at spise og drikke. Og alle kan være med – forudsætningen er, at man har lyst til noget eventyr.”