Den norske præst Per Arne Dahl vil genoplive gæstfriheden, som lider under pandemien

Vi ville få meget godt tilbage, hvis vi var mindre selvoptagede og lidt mere nysgerrige på, hvem de andre er, siger den norske præst og forfatter Per Arne Dahl

”I stedet for at snakke om gæstfrihed som en udfordring og en udgift, må vi se på gæstfrihed som en berigelse og velsignelse,” skriver Per Arne Dahl i sin bog. Her er han i sit hjem i bjælkehuset ved Modum Bad vest for Oslo.
”I stedet for at snakke om gæstfrihed som en udfordring og en udgift, må vi se på gæstfrihed som en berigelse og velsignelse,” skriver Per Arne Dahl i sin bog. Her er han i sit hjem i bjælkehuset ved Modum Bad vest for Oslo. Foto: Erlend Berger.

Coronaen har været hård ved gæstfriheden. Og det er ikke bedre i disse dage, hvor der dagligt sættes rekord i smittetal og nervøsiteten breder sig. Men gæstfrihedens kraft skal genoplives. Det skriver den norske forfatter og præst Per Arne Dahl, der er aktuel med bogen ”Gjestfrihetens kraft. Om å se andre enn seg selv”, der er udkommet på norsk Gyldendal.

Der er brug for igen at opleve nærhed, skriver han i bogen, og i forlængelse af udgivelsen var der planlagt en turné i adventstiden til en række norske kirker med Per Arne Dahl og operasangeren Magne Fremmerlid. Planen var at afholde anderledes julekoncerter, hvor gæsterne konkret kunne se andre end sig selv, som det hedder i undertitlen på bogen. Arrangementerne måtte dog aflyses som følge pandemien.

For et par år siden udkom bogen ”Gæstfrihed” skrevet af den danske sogne- og indvandrerpræst Niels Nymann Eriksen. For Nymann Eriksen er det i mødet med den anden, at man møder sig selv. Lukker man sin næste ude, så lukker man sig selv inde, argumenterer Nymann Eriksen. Per Arne Dahl bygger videre på Nymann Eriksens tænkning og beskriver gæstfrihed som en gave:

”Gæstfrihed er at give andre opmærksomhed og fokus. Dette gælder egentlig alle mennesker, som vi møder. Vi ville få meget godt tilbage, hvis vi var mindre selvoptagede og lidt mere nysgerrige på, hvem de andre er.”

Vær generøs

Per Arne Dahl voksede op i den norske hovedstad Oslo i et hjem, hvor gæstfriheden var en værdi. Da han stiftede familie, var gæstfrihed en dyd, han forsøgte at videreføre. Sammen med ægtefællen Anne Dahl fik han fem børn, og han husker, hvordan børnene nogle gange, lettere opgivende, spurgte, om familien skulle have gæster igen? Og ja, der kom mange gæster til familien Dahl. Når han ser tilbage, kan han se, at der måske lidt for ofte kom gæster, da børnene var små.

Der er en bekymrende sammenhæng mellem markedskræfternes ønske om øgede åbningstider i butikkerne og stressede menneskers febrilske forsøg på at gabe over alt for meget.

Per Arne Dahl

Værdien af at tage mod gæster fik en ny dimension, da Per Arne Dahl besøgte den katolske teolog og forfatter Henri Nouwen (1932-1996), der de sidste 10 år af sit liv boede i L’Arche Day-break i Richmond Hill i Canada. I mødet med Nouwen traf Per Arne Dahl et menneske, der havde gæstfriheden som en styrende livsværdi, hvilket både udfordrede og inspirerede Per Arne Dahl. I bogen skriver han, at han ved, at der kræves meget, af den som er blevet givet meget. Og tilføjer:

”Men den, som har meget at give, er ikke altid generøs, hverken over for sig selv eller andre. Gæstfrihedens hemmelighed er, at den er en gave både til værten og gæsterne. I mødet med nye mennesker erfarer man ofte, at man modtager mere, end man giver. I stedet for at snakke om gæstfrihed som en udfordring og en udgift, må vi se på gæstfrihed som en berigelse og velsignelse.”

Gæstfrihed er, ifølge Per Arne Dahl, ikke kun at slå dørene op til sit hjem. Siden han som ung teolog kom til den diakonale stiftelse Modum Bad, har han været optaget af betydningen af menneskelige relationer, hvilket også præger hans forfatterskab. Når han skriver om gæstfrihed, handler det også om relationer.

Per Arne Dahl betegner gæstfriheden som et menneskeligt møde. Når det kommer til gæstfriheden i det menneskelige møde, er Per Arne Dahls læremester psykiateren og overlægen Gordon Johnsen (1905-1983), som grundlagde det psykiatriske center på Modum Bad i Norge og tilbragte en stor del af sit liv i samtale med mennesker, som havde det svært.

Engang spurgte Per Arne Dahl, hvordan Gordon Johnsen kunne holde ud at tale med mennesker om tunge problemer hver dag. Gordon Johnsen forklarede, at der er en nåde forbundet med at tale med mennesker, som forsøger at være ærlige om deres liv. I de gæstfrie samtaler oplevede Gordon Johnsen, at han fik mere, end han gav.

Søndagsåbne sind

Per Arne Dahl skriver, at der er brug for et fornyet fokus på gæstfrihed. I de seneste generationer er velstanden øget markant i Norge, og generelt bor folk bedre og har bedre råd til at have gæster end tidligere, men ifølge Per Arne Dahl er der ikke en sammenhæng mellem at have masser af velindrettede husrum og have hjerterum, der er det rum, hvor gæstfriheden har sit hjem. Han tror, at der efter pandemien vil være et fornyet fokus på at invitere og samles.

”Pandemien med dens ensomhed og sårbarhed har skabt et nærmest desperat behov for at komme sammen. Afstand og fravær af fællesskab kalder på nærvær og fest. Vi kan håbe på en ny menneskelighed, hvor gæstfrihed trumfer ensomheden og desperationen.”

Skal gæstfrihedens kraft forplante sig til norske hjem, kræver det ifølge Per Arne Dahl, at man overvejer, hvordan man bruger sin tid, og her peger han på søndagens rolle.

”Norge fortjener søndagsåbne kirker, søndagsåbne hjem og sind. Søndagen er ved at blive dagen, hvor vi gør alt det, som vi ikke har nået at gøre i en overbooket uge. Der er en bekymrende sammenhæng mellem markedskræfternes ønske om øgede åbningstider i butikkerne og stressede menneskers febrilske forsøg på at gabe over alt for meget.”

Det græske ord for gæstfrihed er filoxenia, hvilket kan oversættes med ”kærlighed til fremmede” og de første kristne blev beskrevet som gæstfrie af eksempelvis den kristne tænker Aristides, som skrev følgende i 200-tallet:

”De, som har, giver af et godt hjerte til de, som intet har, og ser de en fremmed, tager de ham ind i sit hus og viser glæde over en virkelig bror.”

Grænser for gæstfrihed

Hvordan er man gæstfri i en globaliseret tid med stor økonomisk ulighed og flygtninge? Per Arne Dahl fortæller, at han som biskop fik tilbagemeldinger fra politikere, som mente, at han med sit fokus på gæstfrihed gav folk kronisk dårlig samvittighed.

”Jeg vil gerne bidrage til at vores kollektive samvittighed forbliver vågen, så at vi, der bor i verdens bedste land, bliver mere optagede af at takke og modtage end af at definere kvoter. Men som præst ser jeg det ikke som min opgave at foreslå politiske løsninger på de alvorlige udfordringer, vi står over for. Kirkens opgave er at holde Jesu lære frem og pege på dens konsekvens for tro, liv og holdninger.”

I bogen udfolder Per Arne Dahl en slags gæstfrihedens teologi. Som han skriver, handler kristendommen om gæstfrihed som en indiskutabel værdi, og Bibelen har en række opfordringer til at prioritere gæstfriheden. Også i julen. I julen har vi en særlig anledning til at vise, at Jesus er vokset ud af krybben og ind i vore hjerter, fastslår Per Arne Dahl.

”Jul er, at noget nyt bliver født: Jesus, der er sand Gud og sandt menneske. Men jul er også, at noget nyt kan blive født mellem os.”